Групата на международните авиолинии (IAG), "Райънер" (Ryanair), "Изиджет"(easyJet) и "Уизер" (Wizz Air) подадоха жалби до Европейската комисия срещу Франция, тъй като стачките на френския Контрол на въздушния трафик (ATC) ограничават основния принцип на свободата на движение в рамките на ЕС, съобщават компаниите до медиите. В Групата IAG влизат Vueling, Aer Lingus, British Airways, Iberiaл
Авиокомпаниите не оспорват правото да се стачкува, но смятат, че Франция нарушава законите на ЕС, като не позволява извършването на полети над страната по време на стачка. На пътниците на борда на прелитащите полети се отказва тяхно фундаментално право – да пътуват свободно между държавите членки, които не са засегнати от стачни действия, аргументират оплакването си превозвачите.
Досега през 2018 г. стачките на френските авиодиспечери са се увеличили с 300% спрямо 2017 г. Миналия месец френският Сенат потвърди, че Франция е отговорна за 33% от закъсненията на полетите в Европа. Също така съгласно становището на Сената правото на стачка трябва да бъде балансирано спрямо задължението за предоставяне на обществени услуги, напомнят компаниите.
Сенаторът Венсан Капо Канеяс, който е и автор на въпросния доклад, посочва, цитиран от "Гардиън", през юни, че с всяка година трафикът в Европа расте, което допълнително усложнява ситуацията в случай на стачка и напомня, че за оборудване на френския въздушен контрол са били похарчени 2 млрд. евро от 2011 г. насам.
В доклада се посочва още, че между 2004 и 2016 г. служителите на френския въздушен контрол са стачкували общо 254 дни, което е далеч над дните, в които са стачкували колегите им в други европейски страни. На второ място се нарежда Гърция с едва 46 дни за същия период.
"Правото да се стачкува трябва да бъде балансирано спрямо свободата на движение. Не само клиентите, които летят в и извън Франция, са засегнати от стачките на френските органи за контрол на въздушното движение. Пътниците по авиомаршрути, които летят над Франция, особено преминаващите през голямото въздушно пространство над Марсилия и Средиземно море, също са засегнати от големите закъснения и смущения. Това се отразява на всички авиокомпании и има особено отрицателно въздействие върху испанския туризъм и икономика, коментира Уили Уолш, главен изпълнителен директор на IAG.
В жалбите на компаниите се посочва, че има правен прецедент, свързан с този случай. През 1997 г. испанците подадоха жалба до Европейската комисия, след като в продължение на дълги години страдаха от невъзможност да изнасят своите плодове и зеленчуци в ЕС заради френските земеделски стопани. Европейският съд се произнесе срещу Франция, след като френските власти не взеха мерки срещу действията на фермерите и не успяха да осигурят свободното движение на стоки.
Франция не се справя, Брюксел да се заеме
Авиодиспечерите в Европа са пред срив, тъй като стотици полети се анулират и забавят ежедневно в резултат на стачките на авиодиспечерите или защото авиодиспечерските служби в Европа нямат достатъчно персонал. Когато в Гърция и Италия има стачки на авиодиспечерите, полетите над страните продължават нормално. Защо Франция не постъпва по същия начин, пита Майкъл О'Лиъри, главен изпълнителен директор на "Райънер".
От името на жалбоподателите той призовава правителствата в Европа и Европейската комисия да предприемат спешни и решителни действия, за да гарантират, че органите за контрол на въздушното движение имат достатъчно персонал и че прелитащите полети не са засегнати от национални стачки, както многократно се случва във Франция.
Йохан Лундгрен, главен изпълнителен директор на "Изиджет", обяснява, че са водени разговори по проблема с френското правителство, но няма видим напредък и затова се стига до тази жалба. Посочва, че само от началото на годината тези "индустриални" стачки вече са се разпрострели в 29 дни.
Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на "Уизер", посочва, че невъзможността на френските органи за контрол на въздушното движение да осигурят непрекъснато и адекватно обслужване вече е причинила масово прекъсване на плановете за пътуване на хиляди пътници в Европа, а авикомпаниите се налага да се борят с последствията.
Компаниите цитират данни на Евроконтрол, според които от началото на тази година до юни над 16 хил. полета са били забавени в резултат стачните действия на органите за контрол на въздушното движение, което е засегнало над 2 млн. пътници.
Миналото лято Европейската комисия заяви, че от 2005 г. насам е имало около 357 стачки на службите за контрол на въздушното движение в Европа. Това се равнява на приблизително един месец годишно, в който въздушното движение в ЕС е нарушено, се посочва още в писмото.
dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар