Пет пъти институциите са искали от фирмата изпълнител да поправи пътя, по който вчера катастрофира автобус в Своге. При инцидента загинаха 16 души, а други 21 бяха ранени.
Това се разбра от думите на регионалния министър Николай Нанков и главния прокурор Сотир Цацаров след среща в Министерския съвет на всички ръководители на отговорните ведомства при такива случаи.
Министър Нанков обясни, че през 2011 г. въпросният пътен участък е възложен за рехабилитация. Парите за това са дошли от специфична процедура - чрез заем от Световната банка. През декември 2016 г. участъкът е въведен в експлоатация, като приемателната комисия го е приела след рехабилитацията "без забележки". Фирмата, изпълнила рехабилитацията, е "ТРЕЙС СВОГЕ".
След това обаче местната Пътна полиция на няколко пъти е сигнализирала за повишена честота на катастрофи в този участък. Затова до 27 юли 2018 г. Агенция "Пътна инфраструктура" пет пъти е уведомявала фирмата, изпълнила проекта, че трябва да бъдат отстранени дефекти по пътя. Това е било в гаранционния срок след рехабилитацията, обясни още Нанков.
Една от констатациите е било лошо сцепление на асфалта.
Резултат обаче от сигналите на държавните институции не е имало и фирмата не е поправила участъка, се разбра от думите на главния прокурор Сотир Цацаров. Той обясни, че проверката на прокуратурата е в три направления. От една страна, ще се проверят действията на шофьора Григор Григоров. Той е собственик и на фирмата превозвач - "Мобилус - 5" ООД, в която има още един съдружник, който също шофира шестте автобуса на дружеството. Досега експертиза е установила, че в участъка е имало ограничение на скоростта до 49 км в час, а автобусът по време на катастрофата се е движел с 53 км в час, обясни Цацаров. Проверява се и дали е имало отклоняване на вниманието му по време на шофиране. Проверка на МВР е установила, че Григоров има два издадени акта - за неизползване на колан и за неправилно паркиране, както и седем фиша. Сред наказанията му няма такова за употреба на алкохол. Изследванията сега са показали отново, че при шофирането вчера не е имало алкохол и наркотици в кръвта му. Той има шофьорска книжка от 1977 г., а от 1991 г. всички квалификации.
Второто направление на проверката е на фирмата превозвач. Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че тя е била длъжна да уведоми Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" за осъществения "случаен превоз". За него трябва да се съобщават на агенцията мястото на тръгване и пристигане, часовете, маршрутът на придвижване и др. В случая това задължение не е било изпълнено. Освен това конкретният автобус не е преминал задължителен годишен технически преглед, което е трябвало да се случи на 5 август тази година.
Третото направление на прокурорската проверка ще бъде състоянието на пътя, настилката, начин на полагането ѝ, изпълнението на договора за рехабилитация и причините за катастрофите в района, обясни Цацаров. Той допълни, че една от констатациите заради повишената концентрация за катастрофи там била, че шофьорите губят контрол над превозното средство и навлизат в насрещното движение.
Председателят на транспортната комисия в парламента Халил Летифов заяви, че с началото на новия политически сезон в комисията ще бъдат обсъдени предложения за законодателни промени, сред които и въпросът с коланите в по-старите автобуси и поставянето им при по-новите. Ивайло Московски обясни, че няма евронаредба, която да задължава България да въведе задължителни колани при старите автобуси, в които няма. Вътрешният министър Валентин Радев припомни, че ведомството готви три нови закона, свързани с движението по пътищата.
Дневник
Коментари
Анонимен
Държавата не може да накара строителна фирма да отстрани дефекти?
СЕРИОСНО !?
Затова казват, че в БГ мафията си има държава!!!
Анонимен
Ами тогава държавата т.е. правителството да се маха !
Анонимен gerb
Асфалта освен че не се яде ...взе да ни изяжда...виж се тиквонииййй...
Аноним Каламбуров
5, 8, 20... ако ще и сто пъти т.нар. "държава" да е помолила фирмата да си оправи пътя, тва няма как да стане, щото фирмата изпълнител е собственост на корпорация ГЕРБ, чиято цел е прибиране на пари, а не нашата безопасност.