Историята на медиите в новия Нюзмюзиъм във Вашингтон
Столицата на САЩ се обогати с нов музей - Нюзмюзиъм, посветен на печата и журналистиката, съобщава АФП. С богатата си колекция той илюстрира историята на медиите от изобретяването на печатна машина до ерата на цифровизацията.
Новата туристическа атракция се открива на 11 април в квартала на музеите, недалеч от Белия дом. Инициатор на създаването на музея е основателят на големия американски всекидневник „Ю Ес Ей Тудей“ Ал Нойхарт и неговата организация с нетърговска цел Фридъм Фаундейшън, обявяваща се в защита на свободното слово и свободния печат. На мраморната фасада на сградата, чиято реконструкция е глътнала 450 000 долара, с огромни букви са изписани 45-те думи на Първата поправка на американската конституция, в която се посочва, че Конгресът не трябва да създава закони, препятстващи свободата на словото. Нюзмюзиъм илюстрира значението на информацията и на свободния печат в свободното общество, заявява неговият директор Джо Ършъл. Хеликоптер на ТВ станция и комуникационен спътник посрещат посетителите в гигантското предверие. В Нюзмюзиъм в общо 14 галерии, петнайсетина амфитеатъра и две телевизионни студия са събрани хиляди исторически „премиери“, световно известни фотоси, стотици часове филми и интерактивни игри. Изложени са първите страници на повече от 350 вестника. „Балитмор Нюз Поуст“ от 1 септември 1939 г. обявява началото на Втората световна война под заглавието „Хитлер напада поляците“, а „Лос Анджелис Таймс“ от 15 август 1945 г. бележи края й с една единствена дума „Мир“. Специален раздел е посветен на 11 септември 2001 г. В него са показани останките на сателитната антена на върха на Международния търговски център, преди кулите да се сгромолясат, както и филмът, проследяващ паметния ден. Подредени са и стотици сувенири като журналистическата карта на Хемингуей, военен кореспондент в Европа през 1944 г., един пикап, надупчен като решето от куршуми, използван от „Таймс мегазин“ в Сараево и още известният пуловер на доайенката на журналистите, акредитирани към Белия дом Хелън Томас – червен на цвят, за да привлича вниманието на президента на пресконференциите. Нюзмюзиъм залага и на иновациите с интерактивните си игри, с помощта на които посетителят може да си играе на репортер или на главен редактор пред камерите, да се записва и гледа представянето си, качено на сайта на музея. Макар Нюзмюзиъм да е в прослава на журналистиката, той не крие и големите нейни грешки и издънки като първата страница на „Чикаго Дейли Трибюн“, малко подранила с отпечатването си, която обявява изборната победа на 3 ноември 1948 г. на Томас Дюи, макар избраният да е Хари Труман. /БГНЕС
163
0
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Добави коментар