Ако дадена фирма разпространява продукт в различни държави членки, но съставът се различава между държавите, то продуктът не трябва да има същата опаковка и да бъде рекламиран по идентичен начин, заявиха членовете на Европейския парламент.

Тестове и проучвания, извършени в няколко държави членки, предимно от Централна и Източна Европа, доказват, че съществуват различия в състава на продукти, рекламирани и разпространявани с една и съща марка, с привидно идентична опаковка, което е в ущърб на потребителите. Тези различия са открити не само в състава на хранителни продукти, но често и в нехранителни продукти, като препарати, козметика, тоалетни принадлежности и продукти, предназначени за бебета.

Европейският парламент в четвъртък препоръча мерки, които да бъдат приложени на ниво на ЕС и на национално ниво за справяне с проблема с "двойните стандарти".

Трансгранично сътрудничество

Евродепутатите призовават за:

- бързо трансгранично сътрудничество и обмен на данни, включително обмен във връзка с потенциално несъответстващи продукти и информация за възможни нелоялни практики, между националните органи за защита на потребителите и органите в областта на храните, сдруженията на потребителите и Комисията;

- обща методология за тестове за събиране на достоверни и сравними доказателства, които да спомагат за установяване колко сериозни и широкоразпространени са практиките за разлики в качеството;

- резултатите трябва да бъдат публично достъпни в база данни и анализирани на най-ранната възможна дата, но не по-късно от края на 2018 г.

Като приветстваха предложението на Комисията от април 2018 г. "Нов търговски механизъм за потребителите", който изменя Директивата за нелоялните търговски практики, евродепутатите отбелязаха, че се нуждаят от допълнителни разяснения. "Резултатът от законодателния процес трябва да бъде ясна дефиниция за това както може да се смята като двоен стандарт и как трябва да се оценява и адресира всеки отделен случай", коментираха евродепутатите.

Лого за продуктите

Регионалните предпочитания не трябва да се използват като извинение за понижаване на качеството или за предлагането на различно качество на различни пазари", отбеляза Парламентът, подчертавайки, че производителите могат да предлагат различни продукти с различни съставки и качество в ЕС въз основа на обосновани съображения, при условие че напълно зачитат законодателството на ЕС.

Евродепутатите приканват производителите да разгледат възможността за добавяне на лого на опаковките, което да показва, че съдържанието и качеството на даден продукт на дадена марка е еднакъв в различните държави членки.

Dnevnik.bg