Дезинформация е използвана в поне 18 държави по време на изборите през последните години, показва доклад на "Фрийдъм хаус". От септември 2015 г. европейски служби са събрали над 4400 примера за прокремълска пропаганда, която отрича публично известни факти. 83% от европейците намират фалшивите новини за заплаха за демокрацията.

В тази обстановка ще се проведат изборите за Европейски парламент догодина. По инициатива на Европейската комисия интернет гиганти и бизнес асоциации подписаха кодекс за борба с това явление, а тази седмица връчиха на еврокомисаря Мария Габриел индивидуалните си планове как да допринесат.

"За първи път в света имаме случай, в който индустрията се е съгласила на доброволна основа да има набор от саморегулаторни стандарти за борба с дезинформацията.", каза Габриел. "Ако резултатите се окажат незадоволителни, можем да предложим допълнителни действия, включително такива от регулаторен характер", уточни тя.

Подписалите този Кодекс се ангажираха да спират рекламите приходи за пропагандни акаунти и сайтове; да показват информация кой стои зад политическите реклами; да ограничат фалшивите акаунти и ботовете и да правят качественото съдържание по-видимо.

Терминът "фалшиви новини" не се използва в документите – според комисията той опростява проблема и тя предпочита "дезинформация". Дефинирана като "лъжлива информация, създадена целенасочено и разпространена, за да повлияе обществото мнение или да прикрие истината", тя не включва журналистически грешки, сатира или пародия. Фалшивите новини не са незаконни сами по себе си и няма съществуващо законодателство, което да се занимава с тях.

Кодексът е отворен за подписване от социалните медии, търсачките, онлайн рекламните мрежи и рекламодателите, като всяка една от тези групи предоставя различни видове услуги чрез различни технологии на различни аудитории. При подписване те могат да уточнят кои точно ангажименти ще поемат.

Фейсбук

От лятото потребителите могат да проверят спонсорираните постове на страниците – стига да влязат в съответната страница и да изберат секцията Info and Ads. Тя показва както спонсорираното съдържание, така и какви постове се рекламират в различни държави, има и отделна секция за спонсорирано съдържание на тема политика и обществени въпроси.

За есента на 2018 г. компанията е предвидила:

- обучение за всички политически групи в ЕП как да използват "Фейсбук" в кампаниите си;

- кръгла маса за интегритет на изборите;

- създаване на онлайн ресурси за изборите – с информация за инструментите на "Фейсбук" и примери за добри практики.

През пролетта на 2019 г. компанията е обещала да въведе в действие инструмента си за прозрачност на политическите реклами в целия ЕС. В САЩ вече политическите реклами идват с обяснение кой и колко е платил за тях, до колко и какви души са достигнали те.

Гугъл

През есента на 2018 г. компанията е обещала:

- да започне обучения на политическите групи;

- да обяви инструменти за прозрачност на политическите реклами и те да бъдат действащи по време на евроизборите;

- да представи инструменти за сигурност и да обучи европейските политически групи как да боравят с тях.

За пролетта на 2019 г. са обещани:

- нови инструменти за прозрачност на политическите реклами;

- достъп до Fact Check Explorer – инструмент, който ще улесни маркирането и откриването на съдържание за проверка на фактите.

Туитър

През есента на 2018 г. микроблогинг платформата ще:

- осъвремени и разшири правилата си за идентифициране на фалшиви акаунти;

- обучи европейските политически групи.

През първите три месеца на 2019 г. ще:

- създаде специален център за европейските избори, в който да публикува полезна информация за потребителите и политиците и инструменти за безопасност;

- осъвремени и центъра си за прозрачност на рекламите със специален портал за политическата реклама в ЕС.

Мозила

През есента на 2018 г. фондацията "Мозила" е обещала да наеме двама служители, които да работят по темата дезинформация в ЕС – единият е координатор за партньорствата, а другият специалист по комуникациите.

През 2019 г. ще

- засили мерките за сигурност по подразбиране в браузъра. Става въпрос за бъдещият "Файърфокс" 65

- продължи да инвестира в Стипендиантската програма на фондация "Мозила", участниците в която изследват проблеми на интернет екосистемата.

- между март и май "Файърфокс" ще създаде и инструмент, който позволява потребителите да следят политическите реклами, които получават.

Dnevnik.bg/Александрина Гинкова