Гаранцията при строителство на магистрали да бъде увеличена от пет на седем години. Това поиска в интервю за Би Ти Ви регионалният министър Петя Аврамова. Тя допълни, че това е едно от предложенията за промяна в нормативната уредба, която цели да има ефективен контрол по време на целия инвестиционен процес - и при оценката на проекта, и при строителните дейности.

Аврамова потвърди още един път идеята да се отнема лицензът на дружествата за строителен надзор при две нарушения в рамките на две години. Глобите пък ще са от 30 до 150 хил. лв. "Фирмите, които са добронамерени, няма от какво да се притесняват. Искаме да извадим на показ недобросъвестните", уточни тя.

Идеята за промени в нормативната уредба е предшествана от скандала с ремонта на централната софийска улица "Граф Игнатиев", където заради неефективност фирмата за надзор беше глобена със 100 хил. лв. Преди това в резултат на катастрофа с 18 жертви на пътя в Искърското дефиле също се заговори за некачествен ремонт, докато изпълнителят му твърди, че надзорът е приел работата без забележки.

Скандалът с "Джи Пи груп" няма да забави строежа на "Струма"

Регионалният министър каза още, че не очаква забавяне на строежа на магистрала "Струма" заради отказа на "Джи Пи груп" да изгради тунел "Железница".

"В момента тече процедура за тунела. Има обжалване, което Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли. Чакаме да видим дали ще има обжалване във Върховния административен съд и ако той потвърди решението на КЗК, ще предложим официално на "Джи Пи груп" да строи "Железница". Тогава те трябва да потвърдят, че се отказват и класираната на второ място в търга фирма ще получи предложение за строежа", обясни Аврамова.

С пет месеца по-рано пък ще бъде пусната отсечката по магистрала "Струма" от Кресна до Сандански. Очаква се това да стане около Коледа.

Министърът добави, че договорите на министерството с "Джи Пи груп" са 10, като по 2 от тях тече проверка. "В София няма проверка на място, защото общината не е депозирала искане за възстановяване на средствата", каза още Аврамвова.

В момента прокуратурата проверява "Джи Пи груп" за злоупотреба с еврофондове. В началото на месеца бяха запорирани пари и бяха блокирала парични преводи на стойност около 14 млн. евро на фирми и търговци около компанията във връзка със сигнала на вицепремиера Томислав Дончев и сайта "Биволъ" за злоупотреба при разходване на евросредства. Премиерът Бойко Борисов пък поиска от Агенция "Пътна инфраструктура" да намери форми "Джи Пи груп" да се извади от проектите с европейско и държавно финансиране". След това от фирмата съобщиха, че се отказва от строежа на най-дългия в България тунел - "Железница", както и от проекта за ремонт на трамвайното трасе на линия 5 по бул. "Цар Борис III" в София.

dnevnik.bg