Ако човек мине край кафене и после види във "Фейсбук" банер, който го рекламира, може да е случайност. Не и ако множество жители на големи градове разказват за същото преживяване. Изглежда това се случва в Москва, където телекомуникационна компания на практика следи потребителите чрез безплатна интернет връзка, разказва електронното издание "Медуза".
От пролетта на 2018 г. "Максима телеком", най-големият оператор на публични безжични мрежи в Русия, предлага рутерите MT_BOX, сканиращи обкръжението в радиус от десетки метри. Те успяват да засекат т. нар. МАС адреси (Media Access Control) на мобилните устройства, преминаващи наоколо и включили безжичните си идентификатори.
Компанията започва да продава устройствата на малкия и средния бизнес - например кафенета, магазини и фитнес центрове. За половин година клиентите на "Максима телеком" са се увеличили от няколко кафенета и магазина до хиляди търговски обекти само в Москва.
"Нараснал апетит"
Всеки потребител, който иска да ползва безжичната мрежа, трябва да се регистрира. Така информацията му попада в базата данни на "Максима телеком", която в момента според "Медуза" наброява 30 млн. устройства. Веднъж попаднали в базата данни, потребителите започват да се разделят на целеви аудитории, а информация се събира за пола, възрастта (на базата на регистрацията), интересите (на базата на посещаваните сайтове) и др.
Според директора на интернет бизнеса на "Максима телеком" Артьом Пуликов решението да се използва мрежата за таргетирани реклами е взето "заради нарасналия апетит, нашия и на нашите акционери". Имената на последните не са напълно известни, макар според РБК от май един от съсобстениците да е към въпросния момент бившият генерален директор на концерна "Калашников" Алексей Криворучко, чрез когото би могла да съществува връзка със зам.-кмета по транспорта Максим Ликсутов. По-късно тази година Криворъчко напусна компаниите и длъжностите си, за да стане зам.-министър на отбраната.
"Виждаме как устройствата се придвижват в метрото, къде отиват, къде влизат в метрото," разказва още Пуликов. По думите му това означава, че ако метростанция "Динамо" се използва като ориентир, съответните потребители може да виждат реклами на кафенета в района. Според бизнес клиенти обаче новата безжична връзка не им е донесла ползи, продължава Пулиов. "Например от метростанция "Пушкинская" излизат около 300 хил. души, половината от тях влизат не в "нужното" (рекламирано - бел. ред.) кафене, а в другото, откъм Червения площад." Директорът обаче смята, че ако рутерът в съответното кафе може да проследи ежедневния маршрут на конкретни хора, на тях може "да се изпрати таргетирана реклама с отстъпки на кафе или закуска" и устройството помага за филтрирането.
Ефикасност
В една от презентациите на "Максима телеком" се казва, че сензорите разпознават около 60% от преминаващите в района, което означава, че три пети от ползващите мобилни устройства могат да се свържат с тези рутери. Освен това те могат да се сложат и в супермаркети и при влизане в магазина да се изпраща на съответния абонат съобщение за продажба на шампоан с 20% отстъпка, разказва още "Медуза".
Неотдавна при свързването с тази мрежа в московското метро потребителите трябвало да отговарят на прости въпроси, за да кажат дали обичат кетчуп или майонеза, дали имат куче или котка или кой е любимият им футболен отбор. Според Пуликов въпросите, използвани за обогатяване на профила на всеки потребител, "ако човек ни каже: "Да, имам котка", ние, разбирайки това, следващият път ще му покажем такава реклама. Ако човек посещава (чрез мрежата) спортни сайтове, можем да му изпратим, например, "Найк"." Припомня карикатура с надничащ в дома на семейство мъж, на която жена обяснява на съпруга си: "Не се тревожете, това са просто маркетинг специалисти, които събират личните ни данни, за да създадат по-подходящи за нас реклами."
Клиентите разполагат с уеб интерфейс, с който могат да зареждат рекламни съобщения в системата, да изберат между банери или известяване с текстови съобщения. Освен това са възможни опити за "връщане" на потребители, които често минават край конкретно кафе, но отдавна не го посещават, с реклами в основните социални мрежи. С помощта на MT_BOX може да се измери и броят на хората, видели рекламните съобщения и реагирали чрез посещение на търговските обекти, твърди компанията в една от презентаците си.
Под въпрос е ефикасността на метода, защото в един от отчетите на компанията се говори за 1% влезли в конкретен магазин за кафе след показване на 8415 рекламни банера за потребители; във фитнес клуб - 665 души след 98 хил. рекламни съобщения; в магазини на "Бенетон" - 18 хил. при 2.5 млн. реклами.
Уязвимости
През март 2018 г. в московското метро е открита уязвимост в мрежата на "Максима телеком", позволяваща да се определят телефонният номер и други характеристики на потребителите чрез MAC адреса на устройствата им. Тя даваше достъп до същия профил, който сега продава "Максима телеком" на рекламодатели, пише "Медуза".
Според изданието именно проблеми с безопасността са причина при подмяна на мрежата преди 3 години пътуващи в метрото да видят порнографски материали. За следене на клиенти от "Максима телеком" съобщила и "Лаборатория Касперски", която в изчезнала от сайта ѝ публикация предупредила и за възможност силовите структури да се възползват от ситуацията.
В метрото действа и отделна система за лицево разпознаване, с чиято помощ вече са били задържани хора, включително политически активист. От своя страна "Максима телеком" уверява, че не събира персонални данни, позволяващи еднозначно да бъде разпознат даден човек, но събират информация от проучвания, от браузъри, маршрут на придвижване, информация за устройството и др. Според Пуликов "хората много се притесняват, че ги следят" и това се отразява и на "Максима телеком". Той иронично обобщава алтернативата на сегашната ситуация с думите: "Дайте да се върнем в каменната ера."
Дневник
Коментари
Добави коментар