В касовите бележки, издавани при продажбата на горива, да се записва разбивка каква част от цената е ДДС, колко е акцизът и каква е надценката на търговеца. Това е предложил днес на премиера Бойко Борисов финансовият министър Владислав Горанов. Идеята е с новото изискване да се разсеят довелите до протести съмнения за непазарно поведение на търговците и нереално високи цени.

"С изменение в наредбата за касовите апарати да задължим всеки търговец на дребно с горива да посочва акциза, ДДС и цената без тях, както и търговската надценка. И пазарът ще сработи", каза Горанов пред Би Ти Ви и напомни, че по подобен начин потребителите виждат елементите на ценообразуването в сметките си за ток.

Горанов напомни, че правителството няма механизми да влияе върху международните цени на суровия петрол, Комисията за защита на конкуренцията до този момент не е докладвала за нарушения на пазара, а акцизните ставки са минималните, допустими в ЕС.

Ако имате книжка, но не и кола, ще платите ли "Гражданска отговорност" -

с този въпрос Горанов възрази на критиците на идеята цената на задължителната застраховка да върви с колата, а не с шофьора. Новото правило, което предстои да бъде въведено като част от системата "бонус малус", цели да попречи на недобросъвестните шофьори да прехвърлят колите си фиктивно на друг, но опасенията са, че така автомобилите ще станат непродаваеми.

Гражданската отговорност е на колата, защото, ако трябва да е на шофьора, ако нямате кола, пак ще трябва да плащате, каза той.

Финансовият министър уточни, че проектът на наредбата е писан от международна консултантска компания и тепърва предстоят много обсъждания и събиране на мнения, преди да бъде приета.

По другия проблем с "Гражданска отговорност" - за евентуалното въвеждане на лимити на обезщетенията за близки на жертви на катастрофи, Горанов каза, че след решението на Върховния касационен съд, че всеки, доказал болка и страдание от загубата на близък, може да претендира за финансова компенсация, разходите на застрахователите са нараснали значително. Преди съдебното решение размерът на средното обезщетение е бил 120 хил. лв. за един случай. За два-три месеца има искания за нови 100 млн. лв. за стари застрахователни събития, а експертните оценки са, че сумите могат да достигнат между 800 млн. лв. и 1 млрд. лв., каза Горанов. "Тази сметка няма да я платят застрахователите, тя се плаща от българските граждани, напомни той.

Финансовият министър разкритикува президента Румен Радев за ветото му върху промени в закона, с които се въвеждат по-високи данъци за най-старите автомобили. На аргумента на държавния глава, че хората са бедни и затова карат стари коли, Горанов противопостави нужните от превъоръжаване на българската армия и по-конкретно - предстоящата покупка на скъпи военни самолети.

Увеличението на данъка за жигула ще е на цената на 2-3 кутии цигари

каза Горанов и добави, че именно този тип автомобили - над 20 годишните, ще са засегнати, а новият разход ще е около 10 - 15 лева годишно.

Финансовият министър коментира "извратено", по собствената му оценка, че всеки гражданин трябва да се чувства удовлетворен от това, "че е успял да си хвърли боклука и да си плати данъците".

Той добави, че за голяма част от обосновките на президентското вето ГЕРБ не намира достатъчно мотиви, за да ги подкрепи.

Дневник