С обсъждане в София, с планирана продължителност над 8 часа, днес ще приключат обществените дебати по наредбата, с която се въвежда системата "бонус-малус" при формирането на задължителната застраховка на автомобилите "Гражданска отговорност". Тя е изготвена от консултанта "Ърнст&Янг", като МВР, министерството на транспорта и Комисията за финансов надзор (КФН) са избирали между предложени им 11 различни варианта. Какво ще се промени с въвеждането на наредбата и аргументите в тяхна защита можете да прочетете тук. Целият документ може да се види на сайта на КФН и в прикачения документ.

Обсъждането днес започва в 9 часа и ще се състои в зала 3 на НДК, която има капацитетът 1200 места. В дискусията могат да участват всички, които са се регистрирали предварително в предходните дни, или го направят днес от 8.30 часа на оформени пунктове на вход А4 на НДК. Времето за изказване ще бъде ограничена на 5 минути

Официално общественото обсъждане на наредбата продължава до 6 декември 2018 година, като писмени становища може да се подават на електронен адрес delovodstvo@fsc.bg или по пощата на адрес 1000 София, ул. "Будапеща" 16, Комисия за финансов надзор.

Защо се въвежда

Целта на системата "бонус-малус" е цената на "Гражданска отговорност" да е различна в зависимост от водача. Шофьорите без сериозни провинения на пътя и виновно причинени катастрофи би трябвало да плащат по-малко, от тези с глоби и инциденти. На база статистиката на "Пътна полиция", ползвана от консултанта при изготвянето на наредбата, прогнозите са, че 80% от собствениците на автомобили ще плащат по-евтина застраховка "Гражданска отговорност".

Според предложената методика за формиране на цената отстъпката може да достигне 25%, докато оскъпяването 400 на сто. Пак според прогнозите четирикратно по-висока застраховка ще плащат под 1% от водачите.

Спорните моменти

Дебатите до момента извадиха няколко спорни момента на наредбата. Най-сериозни критики търпи идеята точките, които оскъпяват застраховката, да се водят и на автомобила, освен на водача. Така "Гражданска отговорност" на колите на водачи с много нарушения ще е скъпа и когато те бъдат купени от шофьор с чисто досие. Обяснението на КФН е, че това се прави, за да се избегне избягването на плащането на скъпа застраховка, като превозното средство се води на роднини и познати. От комисията казват още, че бонус и малус точките, натрупани на всеки автомобил, ще могат да се проверяват предварително и да са фактор, който определя неговата цена при продажба.

Не се приема и идеята малус точките да се начисляват за глоби по Закона за движение по пътищата, независимо дали собственикът на автомобила и управляващите го са причинили катастрофи. От КФН уточняват, че ще се взимат предвид само тежки провинения, който водят до катастрофи – превишена скорост, неправилно изпреварване, неправилни маневри, шофиране след употреба на алкохол и т.н. Уточнява се също, че малус точки ще се трупат само за влезли в сила наказателни постановления.

Кога ще влезе в сила

От КФН смятат, че наредбата, която въвежда системата "бонус-малус" може да бъде прието до края на годината. Към момента обаче не е ясно кога реално застраховката ще започне да зависи от досието на водача и автомобила. Причината за това е, че преди системата да заработи, е нужно събирането и обобщаването на огромно количество информация, свързана с шофьорите и моторните превозни средства и изграждането на връзка между МВР, КФН и застрахователите.

Реално дори след като всички технически проблеми бъдат решени, от втората година на въвеждане на системата, застраховката ще зависи от водача и автомобила. Първата ще се ползва за натрупване на информация за точките, носещи бонус и малус точки.

Дневник