Европейската комисия глоби тази седмица американската компания за облекла Guess с 40 милиона евро заради това, че е сключвала споразумения, пречещи на клиентите ѝ от една страна в ЕС да пазаруват в друга държава от единния пазар. Според законите на Европейския съюз подобно геоблокиране на продажбите и рекламите и свободата на търговските ѝ партньори е нарушение на конкуренцията.

"По този начин компанията изкуствено е поддържала високи продажни цени в частност в Централна и Източна Европа", заяви еврокомисар Маргрете Вестагер. Тя припомни, че от 3 декември влязоха в сила правила, които допълнително забраняват геоблокирането.

В съобщението на Еврокомисията се казва, че с помощта на отделни споразумения за национални пазари Guess е можела да продава продуктите си 5-10% по-скъпо, отколкото в Западна Европа, в страни като България, Хърватия, Полша, Чехия, Унгария, балтийските републики, Румъния, Словакия и Словения.

Глобата е можело да бъде два пъти по-голяма, но е намалена, защото компанията е сътрудничила на проверката "отвърд правните си задължения". Това означава, че тя е разкрила нарушения на правилата, които не са били известни на Комисията като:

- забрана за използване брандове и търговски марки като GUESS? и MARCIANO за реклами при търсене в интернет
- забрана за продажби онлайн без предварително дадено съгласие от компанията
- забрана да се продава на клиенти извън определена територия
- възпрепятстване на продажби на едро от един търговец на друг
- забрана търговците независимо от Guess да определят цените на дребно

Проверката премина във формално антимонополно разследване през юни 2017 г. и заключението е, че незаконните практики са продължили от 1 януари 2014 г. до 31 октомври миналата година.

Дневник