Български компании - превозвачи и техните служители ще протестират днес в Брюксел срещу новите правила в автомобилните превози, които ги ощетяват.

Проявата е насрочена за днес заради заседанието на транспортната комисия на Европейския парламент, която предстои да разгледа спорния пакет "Мобилност 1".

Властите в Брюксел са дали разрешение за протеста, който ще се състои на пл. "Люксембург" пред сградата на парламента. Според организаторите от Асоциацията на международните превозвачи на площада ще има десет товарни камиона и най-малко 500 души от България, по-голямата част от които са пътували с чартърни полети до белгийската столица. Към тях ще се присъединят и около 120 души от други източноевропейски държави и в частност Румъния, Литва, Полша, съобщи в интервю за БТА изпълнителният директор на асоциацията Йордан Арабаджиев. По думите му Унгария подкрепя протеста, но няма да участва със свои представители, а Чехия и Словакия са "предали общата кауза".

Протестиращите очакват да бъдат изслушани от транспортната комисия. Едно от спорните предложения, срещу които те протестират, е шофьорите и камионите задължително да се връщат вкъщи на всеки 3 или 4 седмици. Тъй като България е в периферията на Европейския съюз, това правило ще натовари компаниите със значителни разходи за транспорт на шофьорите. Едновременно с това, ако компания в Западна Европа наеме българин, няма да му плаща да се прибира вкъщи за почивкса, защото формулировката е връщането да е в страната - седалище на фирмата.

Освен това е подновено и вече отпадналото предложение - освен шофьора и камионът да се връща в страната на домуване "за почивка", неприемливо за българските компании.

Друг текст пък предвижда командировъчните на водачите да се пресмятат според ставките във всяка страна, през която тирът преминава. Това ще натовари фирмите да пресмятат постоянно по колко часа в коя държава е престоял камионът, за да могат коректно да изчислят размера на дължимите командировъчни и осигуровки.

Освен това водачите непременно ще трябва да спят по хотели вместо в кабината на камиона, както е сега. Българските компании настояват прилагането на този текст да се отложи до изграждането на защитени паркинги с места за нощувка, каквито сега липсват. Причината е, че шофьорът е отговорен за товара и не може да изостави камиона на неохраняем паркинг - при кражба застрахователят няма да изплати обезщетение.

Протестът се подкрепя от всички български институции - президента Румен Радев, правителството и Народното събрание, както и от българските евродепутати от различните групи. Министърът на транспорта Росен Желязков също е в Брюксел и вчера разговаря по темата с докладчиците в комисията, с комисар Виолета Булц и с председателя на транспортна комисия в ЕП Карима Дели, както и с евродепутати. Аргументите са, че промените ограничават свободното движение на хора и стоки и ще насърчат евроскептицизма.

Опасенията са, че ако регламентите бъдат променени, българските компании ще фалират или ще пренесат дейността си в някоя от западните държави, а това означава да плащат там данъците и осигуровките, а шофьорите и семействата им да емигрират.

Дневник