В бъдеще всички професии ще изискват умения за опериране на сложни машини, част от които базирани на изкуствен интелект. Това прогнозира образователният министър Красимир Вълчев в парламента, където бе изслушан днес от депутатите за плановете за развитие на професионалното образование.

"Светът ще преживее мащабни дигитални трансформации. Все по-важни ще са уменията за програмиране, кодиране, работа с машини с изкуствен интелект", обяви министър Вълчев в отговор на въпрос на ГЕРБ по повод проучване, че 65% от сегашните първокласници ще имат професии, които са непознати досега.

Заради тази прогноза Министерството на образованието и науката (МОН) ще се опита да разшири обучението в дигитални умения. В трети клас вече е въведен предмет "Компютърно моделиране". Има и програма в гимназиите, при която ученици от други специалности могат да се обучават за приложни програмисти. Предстои увеличаването на приема в професии, свързвани с информационни и компютърни технологии. Предвижда се развитие на обучението по ключови компетентности и т.нар. меки умения.

Като предизвикателство министър Вълчев определи промяната на нагласите на родителите към професионалното образование и избора децата да се обучават в специалности, в които има недостиг на пазара на труда. По думите му най-голям недостиг на специалисти се очаква в инженерните специалности, в т.ч. свързани с енергетика и водно строителство. Недостиг на специалисти се очаква и в електрониката, машиностроенето, мехатрониката, както и в медицината. В образованието ще има недостиг на педагогически специалисти и математици.

Предстоят инвестиции за подобряване на материално-техническата база в професионалните гимназии, каза още министър Вълчев.

Дневник