Китай забрани на авиокомпаниите си да използват самолети Boeing 737 MAX 8, след катастрофата на самолет от същия модел на Етиопските авиолинии, предаде "Франс прес". Някои големи компании, като Flydubai, междувременно казаха, че "наблюдават ситуацията", но остават уверени в летателната годност на самолетите.

Всички 157 души (149 пътници и 8 членове на екипажа) на борда на самолета, отпътувал от Адис Абеба за Найроби загинаха при катастрофата минути след излитане. Сред жертвите от 35 държави са и 19 служители на Организацията на обединените нации и свързани с нея структури. На борда са били много кенийци, канадци, британци, китайци и руснаци, както и съпругата, синът и дъщерята на словашки депутат.

В решението си Дирекцията по гражданска администрация на Китай се позовава на катастрофата в Етиопия и на катастрофата на друг самолет на индонезийската компания "Лайън еър" през октомври миналата година, пише БТА. Забраната влиза в сила от 18 ч. местно време днес (12 ч. българско).

В момента китайски компании имат около 100 подобни самолета, пише "Ройтерс". Според китайска агенция, специализираща в икономиката и финансите, много полети, които е трябвало да използват самолетите Boeing 737 MAX, вместо това ще бъдат извършени с моделите 737-800.

"Засега не знаем причините"

За Етиопските авиолинии решението е спиране на полетите до второ нареждане. Авиокомпанията, която е сред големите в Африка, има 4 подобни самолета освен катастрофиралия вчера. "Въпреки че засега не знаем причините за катастрофата, решихме да спрем полетите на този конкретен модел като допълнителна предпазна мярка", се казва в изявлението.

Експерти предупреждават, че твърде рано да се каже какво е причинило катастрофата, отбелязва Би Би Си.

Според информацията, разпространена вчера, пилотът (с над 8000 летателни часа) съобщил, че има трудности при полета и поискал да се върне в Адис Абеба. Машината обаче се е разбила на около 60 км югоизточно от столицата. "На този етап не можем да изключим нищо," каза главният изпълнителен директор на Етиопските авиолинии Теуолде Гебремариам. Според сайта Flightradar24, който наблюдава въздушния трафик, самолетът е имал проблеми с вертикалната скорост.

Директорът на етиопската авиокомпания потвърди и разпространяваната в медиите информация, че самолетът е купен през ноември. Оттогава е имал само 1200 летателни часа и за последно е преминал поддръжка на 4 февруари.

Дневник