В поредния си анализ на пазара на горива Комисията за защита на конкуренцията отново не открива проблеми с конкурентната среда, но предлага държавата да разреши въпроса с данъчните складове по границата. Анализът започна през есента на миналата година, когато цените на горивата поскъпнаха драстично и започнаха протести в различни градове на страната. Проверката обхваща периода от началото на 2016 г. до края на 2018 г.

По-малко спънки, повече складове

В поредния анализ на комисията за пръв път има част, свързана със складовете за горива. Още преди две години тогавашните депутати Петър Славов, Мартин Димитров и Методи Андреев обявиха публично на база на изискани данни, че "Лукойл Нефтохим Бургас" и "Лукойл България" държат общо 92% от данъчните складове за бензин и 82% от тези за дизел.

В публикувания сега анализ имената на фирмите са заличени. Но от тях се вижда, че най-големият играч държи 50% от складовите вместимости за бензин А-95, над 80% за А-98 и около 40% за дизела. Следва фирма, която стопанисва 30-35% от складовите вместимости за бензин А-95 и дизел, както и около 10% от тези за бензин А-98.

Според комисията липсата на достатъчен складов капацитет в данъчни складове и складове за задължителни запаси на горива, сложната административна процедура и значителните финансови инвестиции, свързани с изграждането на собствен склад, представляват в своята съвкупност висока бариера пред вносителите и производителите на горива.

Предлага се да се облекчат процедурите по лицензиране на такива складове, а също и да се даде възможност на фирмите да ползват алтернативни възможности - например в складове в други страни от ЕС. Това обаче може да стане след сключването на двустранни споразумения от държавата. Друга възможност според антимонополното ведомство е държавата да създаде такива складове.

Предлага се още държавата да създаде електронна платформа, от която в реално време вносителите да имат достъп до информация за наличието на свободни вместимости.

Изсветляване на сектора чрез опрощение

Като описва всички административни трудности пред фирмите в сектора, комисията предлага той да бъде "оздравен". За целта се предлага тези, които излязат на светло, да бъдат освободени от данъчните им задължения за предходен период.

Целта е еднократна възможност всички в сектора да отговорят на нормативните изисквания, като останат без последствия данъчните им задължения преди това.

Поскъпването е обективно

От извършения анализ на цените на дребно на бензин А-95 Н и дизелово автомобилно гориво за 2018 г. в градове, разположени в различни географски региони на страната, е видно, че увеличение на цените през 2018 г. се наблюдава за кратък период и е осъществено постепенно, заключава анализът.

Според него характеристиките на пазара позволяват такова поведение да бъде обяснено като резултат от обективни критерии, свързани с конкурентна среда, разходи за дистрибуция, количество и обем на продажбите и търсенето и др. В допълнение, нетните цени на бензин Евро-95 и дизелово гориво в страната са едни от ниските в сравнение с останалите страни - членки на ЕС, посочва комисията.

При активирането на протестите, участниците в които питаха и защо цените са различни за отделните обекти на една и съща верига, търговците на горива свалиха цените, като за известно време се установиха напълно еднакви цени на масовия бензин не само между отделните обекти на дадена верига, но и при отделните вериги.

Междувременно Националната агенция за приходите обяви през февруари, че през миналата година е установено, че бензиностанции са укрили общо 5 млн. лв. данъци.

Новите касови бележки - тормоз за сектора

Като проблем пред сектора Комисията за защита на конкуренцията отчита и новите изисквания за касовите бележки, които търговците на горива би трябвало да прилагат от началото на април. В тях трябва да има разбивка на крайната цена по сегменти, за да виждат потребителите как се формира тя - цената на горивото без данъци, акцизът, ДДС. Предложението такива да са бележките дойде от управляващите в разгара на протестите срещу високите цени на горивата.

Според антимонополното ведомство това задължение може да засегне конкурентната среда на пазарите на търговия на едро и дребно с горива.

"Задължаването на търговците на дребно да оповестяват цените, на които закупуват горивото, с което търгуват, намалява стопанската независимост на пазарните участници при вземане на решения и премахва стимулите им да се конкурират", пише в анализа. Според него на практика оповестяването на тази детайлна информация ще подкрепи координирането на компаниите помежду им.

Представители на петролната и газова асоциация активно оспорват смисъла от такива касови бележки и последно предупредиха, че някои бензиностанции може и да не работят от 1 април заради изискването за тях. 

Дневник