„Шел" ще започне проучвателните сондажи в блок "Хан Кубрат" в акваторията на "Черно море" на 1 април, съобщиха днес от компанията на пресконференция. До тук се стига почти три години след полученото разрешение от правителството за проучвания в района и след като събраните в периода октомври 2016 - януари 2017 година геоложки данни са дали обещаващи резултати.
Търсенето на нефт и газ ще се извърши на дълбочина 1300 метра под морското равнище, а сондата ще влезе на 2500 метра под морското дъно. За проучванията ще се използва сондажният кораб "Ноубъл Глоубтроутър II", вече работил в блок "Хан Аспарух" в Черно море. Използваният метод е конвенционален сондаж, чрез управлявано сондиране под налягане. Уточнява се, че няма да се използва спорният метод хидравлично натрошаване на скалата (фракинг).
Сондаж на 80 километра от брега
Сондажите в блок "Хан Кубрат" ще се извършат в точка, която е на 80 километра от най-близкия бряг и ще продължат три месеца. Следващата фаза е анализ на събраните данни, който отнема между няколко месеца и година. На база резултатите, ще се реши дали да се премине към задълбочена оценка на потенциалните залежи.
След новите проучвания се решава дали да се пристъпи към разработване за добив. Реално първите количества нефт или газ могат да се добият след между 8 и 10 години след началото на проучвателните сондажи, или в случая между 2027 и 2029 година. За да се започне добив трябва да се открие количество нефт, което гарантира добив на поне 70 хиляди барела на ден в следващите 20 и 30 години, колкото е животът на едно находище при използваните днес технологии.
Нефт и газ се намира в един от пет сондажа
При представянето на проекта в София неговият ръководител Александър Кайс обясни, че досегашните проучвания сочат успех в един от пет случая. Оценката на "Шел" е, че проучванията няма да засегнат дълбоководни организми, делфините и туризма. Очаква се и минимален ефект върху риболова, тъй като дейностите са навътре в морето.
С намаляване на вредните емисии и шума е взето решение екипите, които ще работят на платформата да се транспортират от базата във варненското пристанище "Лесопорт" до мястото за сондиране с кораб. Били взети и всички мерки за предотвратяване на нефтен разлив.
В проучванията в блок "Хан Кубрат" партньори на "Шел" от миналата година са австралийската компания "Уудсайд енерджи" и испанската "Репсол", която е работила в блок "Хан Аспарух" в Северната част на Черно море.
Към момента не е ясно колко ще струва на компаниите цялото проучване, като за подобен проект те варират между 50-150 млн. долара. Изпълнителният директор на "Шел България" Камелия Славейкова обяви, че за социални дейности са предвидени 1 млн. евро, насочени към два университета (Софийският и Минногеоложкият) и шест черноморски общини.
Дневник
Коментари
Добави коментар