Европейският парламент насрочи за утре в 12.00 ч. българско време гласуването на над 1000 поправки към внесените законопроекти за промяна на правилата за дейността на превозвачите, предаде БТА.

Председателят на Европарламента Антонио Таяни уточни, че ще бъдат обединявани текстове със сходно значение, за да се съкрати времето за гласуване. Парламентарната транспортна комисия гласува вчера в продължение на пет часа над 1300 предложения за промени.

Против днешното решение се изказа евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков. Това е петият пореден опит законопроектите да се върнат в дневния ред, отбеляза той. По неговите думи това е първият подобен случай в историята на Европейския парламент. Нито стъпка не бе предприета за постигането на компромис, добави Новаков. 

Евродепутатът от групата на социалистите Исмаил Ертуг, автор на един от трите законопроекта, призова Парламентът да гласува, защото това се очаква от превозвачите. Напълно излишно е да отлагаме, добави той.

Ако тази седмица текстовете бъдат подкрепени от евродепутатите на първо четене, ще бъде очертано становището на Европейския парламент в преговорите с Европейската комисия и председателството на Съвета на ЕС. Ако преговорите завършат успешно до средата на април, второто четене в Европарламента може да бъде насрочено за последната сесия в Страсбург преди изборите за евродепутати през май.

Миналата седмица Таяни реши да върне поправките в транспортната комисия заради правилото, че пленарната зала не се произнася, когато броят на поправките надхвърля 50.

Възраженията

България искаше гласуването на пакета да се отложи за след евроизборите. В началото на януари комисията по транспорт на Европейския парламент подкрепи предложението камионите, извършващи товарни превози в ЕС, да се връщат веднъж на три седмици в държавата, където е регистрирана фирмата собственик. Това бе само един от трите доклада, които обсъждаше транспортната комисия (повече за тях четете тук), засягащи условията за извършването на международни пътни превози. Отхвърлени бяха двата доклада, свързани с почивките на водачите и техните възнаграждения.

Едно от неприемливите за опонентите на пакета предложения е нормалната седмична почивка, намалената седмична почивка и всяка седмична почивка от повече от 45 часа да не се ползва в превозно средство, а в други спални и санитарни условия. Такова настаняване следва да бъде осигурено или платено от работодателя или да бъде в дома на водача или на друго място по избор на водача.

Освен това т.нар. каботаж трябва да се извършва до три пъти в рамките на седем дни. Каботаж е определение за дейност, при която с товарен камион се извършва услуга в границите на държава от ЕС, в която превозното средство не е регистрирано. След като веднъж са извършени три каботажа за седмица, се предвижда въвеждането на "срок за охлаждане" от пет дни, преди отново камионът може да бъде използван по същия начин в същата държава. Собствениците на фирмите за превоз трябва да осигуряват на водачите възможност да се връщат у дома поне веднъж на четири седмици.

Дневник