Омбудсманът Мая Манолова изпрати писмо до председателя и членовете на Централната избирателна комисия (ЦИК), в което обръща внимание на опасения на граждани за възможни проблеми при провеждане на машинното гласуване и отчитането на резултатите от него на предстоящите избори за Европейски парламент.

Повод за отвореното писмо са сигнали от граждани до омбудсмана, включително от експерта по наблюдение на избори Стоил Стоилов. Той публикува на личната си страница във фейсбук писмо, което е получил от ЦИК в отговор на молба да бъде въведено контролно ръчно преброяване на хартиените разписки от машинното гласуване.

В писмото се посочва, че такова броене се прави задължително, когато гласуването с машини е единственият начин, по който гласоподавателите могат да упражнят правото си на глас. Сочи се още, че при предстоящите избори ръчно преброяване ще се осъществява задължително, когато възникне технически проблем, свързан с отчитането на изборните резултати в изчислителните пунктове на "Информационно обслужване" АД.

За да започне контролно преброяване, ще е необходимо решение на съответната Районна избирателна комисия. В писмото не са изложени мотиви и аргументи, които да се основават на нормативни разпоредби.

На предстоящите избори ще се гласува с машини в 3000 избирателни секции, което е около ¼ от всички секции, а в местните избори през есента на 2019 г. те ще бъдат 6000, т.е. двойно повече, припомня Манолова в писмото до ЦИК.

Методическите указания за произвеждането и начина на машинно гласуване в Секционна избирателна комисия са приети с решение на ЦИК от 20 май - едва 5 дни преди изборния ден.

Машината за гласуване разпечатва финален протокол с резултатите от гласуването по партии, коалиции, независими кандидати, включително и съответните преференции. Данните от финалния протокол, съдържащ обобщените данни от машинното гласуване, се обявяват публично от председателя на СИК и се вписват в протокола на СИК.

"В указанията не се предвижда контролно ръчно преброяване на хартиените разписки, а резултатите от машинното гласуване се отчитат заедно с резултатите от гласуването с хартиените бюлетини в съответните секции и се вписват в общ протокол. В случай че не се извършва контролно преброяване на хартиените разписки в СИК, при евентуално оспорване на изборните резултати такова преброяване ще трябва да се извършва от Конституционния съд", посочва Манолова.

Тя също е на мнение, че контролното ръчно преброяване на хартиените разписки е необходимо, за да се установи дали броят им и отразеното в тях съответстват на отчетените във финалния протокол гласове за партии, коалиции и независими кандидати и преференции.

Подобни съображения е изложила и в искането си до Конституционния съд относно разпоредби от Изборния кодекс, създаващи опасност за свободното и демократично провеждане на изборите и нарушаващи избирателните права на гражданите и основни конституционни принципи.

Освен това прави впечатление, че в общия брой на недействителните гласове не е предвидено посочване на празни гласове от машинното гласуване. Отчитане на недействителни гласове от машинното гласуване не е предвидено и във финалния протокол с резултати от машинното гласуване в избирателна секция.

"Такива числови данни са били вписвани в протокола на СИК при произвеждане на изборите за президент и вицепрезидент на републиката през 2016 г., видно от приложение № 86-хм-ПВР от изборните книжа. Това означава, че в предстоящите избори избирателите, решили да гласуват машинно, няма да имат възможност да пуснат празна бюлетина, каквато възможност са имали в предходни избори", продължава с аргументите Манолова.

"Този извод може да се направи единствено при съпоставка на изборните книжа, свързани с машинното гласуване, приети от ЦИК за предходни избори и за предстоящите такива. Липсата на такава възможност за избирателите, които ще гласуват с машина, създава условия за неравнопоставеност спрямо избирателите, които ще гласуват с хартиена бюлетина, което е в противоречие с изборните правила", смята омбудсманът.

Освен това невъзможността да се пусне празна бюлетина се разминава и с предвиденото в техническата спецификация от документацията за обществената поръчка за специализирани устройства за машинно гласуване в избори, съгласно която "Гласоподавателите могат да направят своя избор в съответната бюлетина или да не изберат нищо, с което да пуснат празна бюлетина."

Манолова посочва и че не е предвидено в протокола на СИК да се вписват данни за броя на избирателите, гласували машинно, и броя на избирателите, гласували с хартиена бюлетина. Според омбудсмана по този начин не може да се направи извод каква част от избирателите са се възползвали от машинното гласуване, отчетено като общ брой, както и по партии, коалиции и независими кандидати и преференции.

В методическите указания на ЦИК не е предвидено да се публикува информация за резултатите от машинното гласуване отделно от гласуването с хартиена бюлетина.

"Като обществен защитник настоявам да бъде предвидена изрично възможността за контролно ръчно преброяване на хартиените разписки за установяване на съответствието между тях и разпечатания финален протокол с резултатите от машинното гласуване, както и неговото публикуване на интернет страницата на ЦИК", посочва Манолова.

Тя добавя, че по този начин ще се гарантира достоверността на резултата от машинното гласуване, ще се избегнат съмнения в манипулиране на изборите и ще се закрепи доверието в изборния процес и конкретно в машинното гласуване.

Дневник