Министърът на отбраната Красимир Каракачанов отхвърли възможността руски специалисти да участват в ремонта на щурмовите Су-25. Във вторник председателят на Народното събрание Цвета Караянчева заяви, че самолетите Су-25 ще бъдат ремонтирани в България и страната ни отправя покана към Русия руски специалисти да се включат. Караянчева каза това след среща с министъра на външните работи на Русия Сергей Лавров.
Парите за ремонта на самолетите по договора с Беларус вече са преведени, заяви Каракчанов, който днес е на посещение в авиобаза "Граф Игнатиево", цитиран от БНР. Според него недоразуменията с министерството на икономиката по изпълнението на договора трябва да бъдат преодолени, защото летателният ресурс на единия самолет вече е изтекъл. Ресурс имат не повече от 5 щурмовика.
Според Каракачанов министърът на икономиката Емил Караниколов, който вече изрази несъгласие самолетите да се ремонтират от Беларус заради наложените санкции, е бил подведен, както и Цвета Караянчева. "Може би някой е подал, как да кажа, погрешна информация. Можем да отидем към такъв вариант, не дай си Боже, ако не се осъществи договорът с Беларус", каза Каракачанов. Той не смята, че разнобоят ще има допълнително политическо напрежение в коалицията:
"Вчера парите бяха преведени и ако няма проблем с превода, следва Министерство на икономиката да удостоверение за временен износ и самолетите да почната да бъдат ремонтирани, за да не се окаже, че ще ги приземим".
Ремонтът на българските щурмови самолети Су-25, който ще е за поне 100 млн. лв., не може да започне заради оръжейни санкции срещу Беларус. "Министерството на отбраната разплати средства в указания размер в месец декември, след което бяха върнати заради политиката на кореспондентската банка, която трябваше да направи трансфера", каза в началото на май заместник-министърът на отбраната Атанолий Величков след заседанието на комисията по отбрана на парламента.
"През март чиновници започнаха да обясняват, че има санкции, които могат да бъдат нарушени, което е абсолютно несериозно, имайки предвид практиката на други натовски и европейски държави", коментира Каракачанов цитиран от пресцентъра на Министерството на отбраната. Според него ремонтът и възстановяването на действаща бойна техника не попада под санкциите, наложени от ЕС. "Санкциите срещу Беларус са по отношение само и единствено на вътрешни репресии. Практиката и на други европейски държави ясно показва, че по отношение на възстановяването на бойните способности не трябва да има някакви ограничения", каза Каракачанов.
"За да бъде изяснен този въпрос министерствата на икономиката и на отбраната внесоха на 19 юни т.г. предложение за допълнение на Постановлението на Министерския съвет № 91 от 9.04.2001 г., което касае ограниченията спрямо Беларус. Въпреки приетото от правителството допълнение, Министерството на икономиката прави предложение за дерогация до всички държави-членки на ЕС, което на практика ще отнеме между 9 и 12 месеца.", разказа Каракачанов.
Съветът на ЕС удължи ембаргото срещу Беларус с още една година през февруари. Санкциите са наложени още през 2004 г. и важат за оръжия и оборудване, които биха могли да се използват за вътрешни репресии. Санкции срещу Беларус няма, както и срещу Руската федерация, когато става въпрос за договори, сключени преди 2014 г, и за ремонт на техника на въоръжение в българската държава, e тълкуванието на Министерството на отбраната.
Ремонтът на щурмовите самолети Су-25, за който Министерството на отбраната ще плати на беларуския "558 Авиационен ремонтен завод" в Барановичи поне 100 млн лв., е можел да бъде направен в България от държавния завод "Авионамс". "Рособоронекспорт", който държи лицензите за Су-25, е планирал да участва в процедурата заедно с "Авионамс" и поради това на българското дружество не му е необходим такъв, според кореспонденцията водена с министерството на икономиката.
Правителството реши да отпусне "до 99 млн. лв. с ДДС" за ремонта на самолетите Су-25 в Беларус. Това е максималната сума, която може да бъде дадена от правителството преди да се наложи специално решение на парламента. В последния доклад на комисията в министерството на отбраната, водела преговорите, пише за крайната оферта на беларуската фирма: "Цената за изпълнение на всички възможни дейности по предмета на поръчката (при възникнала нужда от това) за 14 бр. самолети Су-25 е в размер на 73 665 500 евро без ДДС." Това означава, че военното министерство ще може да направи пълен възстановителен ремонт максимум на 8 "щурмовака" Су-25. Ремонтът трябва да се направи за 4 години, като предвиденият процент на оскъпяване е 6% годишно.
Процедурата по избор на изпълнител на ремонта на Су-25 официално започна на 17 август 2018 г., когато министерството на отбраната публикува покана до "558 Авиационен ремонтен завод" в Барановичи за участие и договаряне. Същата покана е отправена и към руската "Объединённая авиастрои́тельная корпорация" в която са обединени всички руски производители на самолети.
Обяснението на МО тогава бе, че само тези компании могат да ремонтират българските Су, а изводът е резултат на проучване. В крайна сметка до участие е допуснат само беларуският завод и на 23 октомври е избран за изпълнител. След допълнителни преговори окончателното решение за избор на изпълнител, подписано от министър Красимир Каракачанов, е взето на 16 ноември. Самото рамково споразумение е подписано на 30 ноември. На същата дата е подписано и допълнително споразумение, според което общата стойност на всички договори по споразумението не може да е по-голяма от 42 186 693.11 евро (бел.ред - с въпросните милиони евро и 11 евроцента сумата достига точно 99 млн. лв).
Дневник
Коментари
Добави коментар