Опитът в Европейския съюз да бъде наложен само стандартът WiFi за безжичен пренос на данни при колите не успя и мнозинството страни решиха да позволят и навлизането на автомобили, използващи конкурентни телеком системи от пето поколение. Това е победа за група автопроизводители, предвождани от BMW и големи телеком компании, които вече са инвестирали милиарди евро в разработване на 5G мрежи, софтуер и оборудване.

Разликата е принципна, включително защото първото е позната и проверена технология за обмяна на информация между коли, докато второто е обещаващо и с много повече капацитет и възможности, но не е прилагано масово в реална среда.

Поддръжниците на WiFi стандарта са предвождани от Volkswagen и включват още Renault, Toyota , NXP, Autotalks и Kapsch TrafficCom. Опонентите им са доста по-респектираща група: BMW, Daimler, Ford, PSA Group, Qualcomm, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel и Samsung.

Според служител на европейска институция, цитиран от "Ройтерс", на днешната среща на национални представители в Брюксел общо 21 държави са гласували против предложението на Европейската комисия и на Европейския парламент да се заложи само на WiFi. Сред тях са били такива държави с мощен автомобилен сектор като Германия, Франция и Италия.

Този брой държави е достатъчен за квалифицирано мнозинство, с което се взимат тези решения. Формалното одобряване за допускане на 5G технолонии по пътищата на Европа ще бъде взето от министрите на транспорта в понеделник, 8 юли.

Това е избор, от който зависи бизнес за милиарди евро приходи за производители на автомобили, телеком оператори и създатели на оборудване. Самият авто- и технологичен сектор е разделен в отношението си кой стандарт работи по-добре и е по-безопасен. Еврокомисарят по транспортните въпроси Виолета Булц заяви след днешния вот, че "ще продължим да работим със страните членки, за да отговорим на техните притеснения и да открием подходящ начин да продължим напред".

Резултатът бе приветстван от сдружението на телеком операторите ETNO и неговия генерален директор Лизе Фур. "Мобилните решения и 5G се завръщат в сферата на пътната безопасност и автоиндустрията вече е свободна да избере най-добрата технология за защита на потребителите и водачите."

Максим Фламен, главен технологичен директор на 5G Automotive Association (5GAA) коментира, че решението "е силен сигнал към Комисията, че технологичният неутралитет трябва да е водещ принцип". "Само равнопоставеност между съществуващите технологии ще позволи безопасна и по-ефективна мобилност по европейските пътища."

Дневник