Комисията по професионална етика към Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) излезе с критична позиция за кампанията "Направи го сега" на Движението за национална кауза (ДНК), която цели да насърчи повишаването на раждаемостта в страната. Според съсловната организация "има множество негативни реакции" на кампанията, която също така не спазила част от ценностите на пиар специалистите.
За инициативата "Направи го сега" се разбра в началото на юли. Кампанията веднага разбуни духовете в обществото, след като от ДНК поставиха постери на публични места с, меко казано, странни послания: че майка ти предпочита внуче вместо нов тиган, че бащинството прави мъжа по-привлекателен, че селфитата с деца са по-харесвани, а жените могат да се сдобият с "чашка С" на сутиена си по естествен път.
Идеята е да насърчава двойки и семейства да създават деца, вместо да отлагат. Кампанията се стреми към "осезаема ефективност и реални резултати". На желаещите да участват се обещава "Национално кръщене" на всички деца, заченати между 1 март и 31 декември 2019 г. Освен това 20 бебета ще бъдат изтеглени с лотария и родителите им ще получат най-необходимото за отглеждането им през първите 12 месеца – дрехи, памперси, храна и козметика.
От БДВО уточняват, че са се самосезирали по казуса след преглед на наличните материали, публикувани на интернет страницата на ДНК и в страниците във "Фейсбук" на ДНК и "Направи го сега". Направен е и мониторинг на публикации в различни публични групи в социалната мрежа, дискутиращи въпросите за родителството и отглеждането на деца, сред които "Майките на София", "Майко мила" и други.
След всичко това организацията на пиарите в България е изпратила няколко въпроса до ДНК, с които да уточни целта на кампанията им и как се е стигнало до създаването ѝ.
"Подбраните послания в кампанията внушават преди всичко, че чрез създаването на семейство и деца постигаш временно лично самоусъвършенстване или следваш моден тренд, наложен от социални медии. Спрямо целевите публики, които кампанията фиксира (хора между 20 и 35 години), това е подвеждащо и манипулативно, защото обвързват тенденции от социалните медии с важната тема за отговорното родителство. Създаването на семейство и решението за раждане на деца е личен избор, който е обусловен в персоналните цели, ценности и мотиви на всеки човек (независимо от пола). Комуникирането на демографските проблеми в България чрез свеждането им до битови избори създава повърхностно отношение към темата за семейното планиране", пише в позицията на съсловната организация.
Според БДВО въпросите за демографската политика на страната изискват "внимателно проучване на притесненията, колебанията и мотивите на младите хора относно създаването на семейство". Именно заради това трябвало да се вземат под внимание социалните, икономическите и културните фактори в страната.
Посочва се още, че не са спазени частично или изцяло ценности на пиар професионалистите, сред които компетентност, ангажираност и свободен обмен на информация. От БДВО посочват и няколко конкретни препоръки към ДНК. Сред тях са "при провеждане на следващи кампании да се направят по-задълбочени изследвания на целевите публики, да се прояви внимание към социалния, икономически и политически контекст на средата и съобщенията да се съобразят с тях".
"Препоръчваме да се подхожда внимателно към въпросите на демографската ситуация у нас, като не се спекулира с името на държавата. Също така да не се вменяват задължения и биологични отговорности в демократично общество, развиващо се през XXI век", допълва организацията.
Дневник
Коментари
Добави коментар