Доста неприятна новина очаква мнозина, когато се върнат на работа от лятната отпуска - световната икономика изглежда вече е в рецесия и предстои още несигурност за бизнеса, служителите и потребителите само 10 години след избухването на най-тежката подобна криза от 30-те години на ХХ век насам.

Основната причина е различна от друг път - струпването наведнъж на търговската война САЩ-Китай, вероятността за Брекзит без сделка, растящ протекционизъм, зачестяващо прибягване до наказателни мита и санкции. Засега изглежда, че свиването на икономиката няма да е шокиращо, а постепенно и не особено голямо. Проблемът е, че политиците, преследващи собствени цели с често популистки методи ще трябва да си припомнят колко е важно да създават добър и предвидим бизнес климат, а този път централните банкери са с ограничени възможности да помагат.

Предупрежденията, че се задава рецесия вече са невалидни - световната икономика вероятно вече е в рецесия, смята Джон Кемп. Повечето циклични индикатори показват, че бизнес активността е в стагнация или намаляваща с бързо темпо, само че анализаторите обикновено стигат със закъснение до заключение за рецесия, а политиците и централните банкери не бързат да я обявят, за да не уплашат потребителите, да не намалят бизнес доверието и така да ускорят забавянето на икономиката, отбеляза той в коментар за "Ройтерс" преди седмица.

В сряда разочароващите отчети за състоянието на големи икономики като китайската и германската на фона на търговската война САЩ-Китай накараха инвеститорите да започнат бързо да се подготвят за непосредствено предстояща рецесия. В четвъртък това ясно се видя на азиатските пазари след като преди това трите големи борсови иднекса в САЩ завършиха търговията с около 3% спад. След като поевтиняха с над 3% цените на петрола продължиха да падат и днес - Brent вече е на ниво 59 долара за барел, а американският лек петрол е под 55 долара за барел. В същото време златото поскъпна за ден с 1% като сигнал, че инвеститорите местят средствата си към "безопасни пристанища".

Днес анализатори се опитват да внесат успокоение и да обяснят, че събитията са кратковременна корекция и няма нищо страшно. Но Джон Кемп сочи към това какви са настроенията на бизнеса през последните месеци. Той цитира данни от глобални проучвания за бизнес климата, за индустриалното производство, новите поръчки, бизнес инвестициите, активността в строителството, производството на автомобили или обем на товарите в най-големите транспорни центрове на планетата. Всички данни сочат стагнация или намаляване спрямо миналата година от месец май насам и влошаване на тенденцията през юни и юли.

По повечето показатели глобалната икономика е посред най-бързото си забавяне от 2015 г., а в много случаи - и от 2009 г. насам, посочва Кемп. Забавянето на финансовите пазари и на борсите и търговията с петрол и суровини също сочат с голяма вероятност изпадане в рецесия или скорошно навлизане в това състояние.

Петролът поевтиня с повече от 22% от април насам (и с 20% спрямо август 2018 г.), независимо от санкциите на САЩ срещу Иран и Венецуела, целящи да извадят от пазара техния добив. Саудитска Арабия, Русия и участниците в сделката на групата ОПЕК+ се въздържат да увеличават добивите си в опит да поддържат по-високи цени на петрола, а в САЩ се забавя откриването на нови сонди. Въпреки това петролът поевтинява и това се тълкува като ясен признак, че причината е в свиващото се потребление в забавящи се или вече в рецесия големи икономики.

Ръстът на икономиките не умира от старост, а бива убит - най-често заради грешки на банкери и политици, казваше Бен Бърнанке, бившият председател на централната банка на САЩ. През последните десетилетия повечето рецесии са били причинени от погрешни стъпки във фискалната и монетарната политика, както и на финансовия надзор, но сега проблемът идва основно от търговската политика, рязко завила към протекционизъм и опити за редизайн на глобалните вериги за доставки.

Понеже тези опити се правят между гигантите САЩ и Китай, предизвиканата несигурност и забавянето и замразяването на инвестиционни планове в двете страни повлече последици и за Европа и Азия. Неспирното повишаване на мита, антидъмпингови мерки, санкции и ограничения на инвестициите съвсем объркаха плановете за икономическа експанзия.

В сряда на пазарите за американски и британските дългови облигации се включи последният индикатор за навлизане на САЩ и Великобритания в рецесия. Това е т.нар. инверсия на кривата на доходността - когато разликата в доходността между 2-годишните и 10-годишните дългови книжа стане такава, че за инвеститорите е по-скъпо да купуват краткосрочен, а не дългосрочен дълг. Подобно нещо се случва за пръв път от 2007 г. насам и динамиката на тази разлика е смятана за най-надеждният показател за това, че икономиката ще навлезе в рецесия в следващите 12-24 месеца. От 1978 г. насам след инверсия на доходността винаги е следвала рецесия - в 5 от 5 случая.

При 2-годишни облигации обикновено рискът е по-малък и плащанията от държавата са два пъти в годината. Затова и доходността им е по-ниска от тази при 10-годишните, с които се поема по-голям риск и се очаква той да се изплати с по-висока доходност. Но ако се случи обратното, то означава, че инвеститорите оценяват следващите месеци като толкова или дори по-рискови, колкото да заложиш на дългосрочни облигации. Движението вече се вижда и при 30-годишните американски дългови книжа - днес в азиатската търговия доходността при тях падна до 1.991%, т.е. под прага от 2%, който Федералният резерв на САЩ се опитва да поддържа, за да не започнат инвеститорите да разпродават този дълг. Това се случва за пръв път в историята.

Кери Крейг, един от стратезите за глобалните пазари към J.P. Morgan Asset Management, все пак предупреждава да не се прибързва със заключенията. Той напомня за "Ройтерс", че пазарите са се променили значително през последните 10 години и инверсията на кривата на доходностто не е толкова страшен показател, какъвто е бил в миналото. "Това е по-скоро включване на аларма инвеститорите да прегледат колко солидни са портфейлите им, но не е основание за паника или за започване на разпродаване".

Производството на автомобили е друг от важните индикатори - то се забавя с най-високото темпо от финансовата криза насам и това се отразява на показателите за индустриално производство, транспорт и потребление на петрол и други суровини. Този бизнес е един от най-мащабните и най-обвързаниет в световните мрежи, което го прави централен показател за състоянието на глобалната икономика и енергийните пазари.

Данни на Организацията на производителите на моторни превозни средства (OICA) показват, че миналата година спадът е бил с 1% - първото намаление в производството от 2009 г. насам и едва третото от 20 години насам. Но 2019 г. се очертава още по-неприятна - само Япония отчита увеличение (3% на годишна база за първите 5 месеца) и в САЩ има спад (-2% за първот ополугодие), но в големи центрове като Китай (-13%), Германия (-12%) и Индия (-11%) свиването е силно и често е най-голямото от 2009 г. насам.

Това няма начин да не се отрази на пазарите на пластмаси, стомана, алуминий, маркетинг и реклама, горива (за транспорт на произведените автомобили и за рафинирани продукти за самите коли). Състоянието на сектора влияе в повечето страни на износа на стоки с висока стойност и на пазара на труда на квалифицирани и добре платени специалисти.

Дневник