В документ от 158 страници Унгария атакува точка по точка твърденията на Европейския съюз за отстъпление от демокрацията.

Документът бе публикуван малко преди първото изслушване в рамките на проверката дали Унгария нарушава законността, т.нар. разследване по чл. 7 от Договора за ЕС, инициирано от Европейския парламент. Най-строгото наказание по него може да бъде лишаване на Будапеща от право на глас в ЕС, но за това е необходимо единодушие, а Полша, срещу която е заведена същата процедура, и Унгария си обещаха да се защитават.

В документа Будапеща отново заявява защо смята, че процедурата е неоснователна и отправя предизвикателство към юридическата основа и мотивите за нея.

"Унгарското правителство смята, че резолюцията на Европейския парламент е политически мотивирана, предубедена и фактологично неточна в много аспекти и следователно заключенията й са неоснователни. Освен това се отнася до редица въпроси, които явно попадат извън легитимния обхват на процедурата", се казва в документа.

Според унгарското правителство методът за изчисление на гласовете при приемането на резолюцията нарушава основни процедурни правила и следователно тя е невалидна. Припомня се, че правителството започна действия в Съда на ЕС с искане за анулиране на резолюцията. Твърди се, че ако броят на въздържалите се е бил пресметнат като подадени гласове, резолюцията е нямало да се приеме.

Според документа човешкото достойнство, демокрацията, върховенството на закона, равенството, зачитането на човешките права и правата на малцинствата са ценности, залегнали в основния закон на страната и тя поддържа "сложна и ефективна система от вътрешни институционални гаранции за защита на тези ценности".

Унгарското правителство припомня, че според чл. 4(2) от Договора за ЕС съюзът трябва да зачита националните идентичности на държавите членки, залегнали в конституционните им структури. Общ преглед на конституционните права не е сред правомощията, предоставени на съюза от държавите членки, се подчертава в документа.

Според унгарското правителство никое от изявленията, включени в мотивираното предложение на Европарламента, не показва, че ще има явен риск от сериозно нарушаване на ценностите, залегнали в основата на Европейския съюз.

Анексът към документа представя точка по точка мотивите на Европейския парламент, последвани от позицията и правните аргументи на унгарското правителство.

Твърденията за заплаха за разделянето на властите не са обяснени в мотивираното предложение на Европейския парламент, те са политически предубедени, а конституционната традиция на всяка държава членка трябва да се зачита. В това отношение няма общи договорени европейски правила, които да се следват, се казва в документа.

Подчертава се, че ще се отнася до наказателните процедури според годишен доклад на Европейската комисия, публикуван през юли 2019 г., Унгария има единадесетия най-добър резултат от 28 държави членки по брой отворени наказателни процедури към 31 декември 2018 г. (50).

Твърди се, че правилата за конфликтите на интереси и имуществените декларации на членовете на унгарския парламент са едни от най-стриктните в ЕС.

Унгарското правителство е ангажирано да дава равен достъп до медийно съдържание на всички, което се вижда от силните правни и конституционни защити за медийната свобода в страната, няма цензура в интернет.

Подробно се обяснява казуса с Централноевропейския университет (повече четете тук) и се посочва, че позицията на унгарското правителство за преместването му в Австрия е, че университетът е взел доброволно решение да напусне Унгария, която го е приела.

Във връзка с критиките за забраната на курсове по социални изследвания на пола се отбелязва, че във всяка държава членка на ЕС правото на акредитация на академични програми е от изключителната компетентност на държавата.

За законодателния пакет "Стоп Сорос", който криминализира съдействието за нелегални мигранти и ограничава дейностите на неправителствени организации, се казва: на парламентарните избори през 2018 г. избирателите дадоха мнозинство от две трети на управляващите и силен мандат да вземат мерки за защита на унгарската сигурност и затягане на разпоредбите срещу нелегалната миграция. С този мандат парламентът е приел законодателния пакет "Стоп Сорос", който отговаря на растящата тревога сред унгарските избиратели и гражданите в Европа, че сигурността, и вътрешната, и външната, трябва да е основен приоритет. Позицията на унгарското правителство е, че като държава членка с външна шенгенска граница, Унгария поема особено голяма тежест и отговорност да спре нелегалната миграция и унгарският народ правилно очаква правителството да предприеме всички мерки срещу нелегалната миграция и насърчаването й.

По повод критиките за спазването на основните права на мигранти, търсещи убежище и бежанци, се посочва, че приоритетът на Унгария е да се справи с причините за миграцията и да защити напълно външните граници. Унгарската позиция е, че трябва да има защита за бягащите от преследване. В същото време настоящата мигрантска криза е показала, че злоупотребите представляват сериозна тежест за системата за предоставяне на убежище и Унгария е силно против тези злоупотреби, за да се съсредоточат всички необходими средства към тези, които наистина се нуждаят от защита.

Унгария отхвърля твърдението, че криминализира бездомничеството и казва, че за пръв път от политическия преход през 1989 г. основният закон на страната включва разпоредба, насърчаваща полагането на грижи за хората без подслон. Посочва се, че са отворени нови центрове за предоставяне на грижи, а капацитетът на тези в Будапеща се увеличава.

Основният закон обявява осигуряването на възможности за достоен живот като цел на държавата. За да се постигне тази цел държавата трябва да подпомага възможно най-много усилията за избягване и намаляване на бездомничеството и за предоставяне на основни условия за живот, се казва още в документа, според който държавата и местните власти опитват да осигурят настаняване за всеки без дом. Казва се обаче, че държавата е задължена да осигурява подкрепа и подслон на хората в нужда в ситуации, в които човешкият живот е пряко застрашен.

Във връзка с твърдението, че стачките са забранени се казва: не е вярно, че стачките са забранени за синдикатите, които са страни по споразумения, сключени с правителството, не е правилно, че професионални групи нямат право да стачкуват, а статистиките за разрешенията за стачки през 2011 г. са взети извън контекста, което е силно подвеждащо.

Дневник