Мрежа от поддържани от руски адреси профили в социалната мрежа за споделяне на снимки "Инстаграм" вече е започнала да се меси в предстоящите след почти година избори за президент на САЩ и обновен състав на парламента във Вашингтон, съобщи "Фейсбук".
Посланията в тези профили са насочени към американци, а операторите им се представят за американци. Дейността им е прекратена в понеделник заедно с още 3 мрежи, поддържани от територията на Иран и действащи в други части на света.
Руската мрежа е показала "известни връзки" с Агенцията за интернет изследвания, казват още от "Фейсбук". Агенцията, известна в медиите още като Фабриката за тролове, е посочена и санкционирана от САЩ за намеса в изборите през 2016 г. от името на руското правителство.
Трупане на аудитория
"Виждаме, че тази операция е насочена основно към обществения дебат в САЩ и, казано накратко, се занимава с теми, които са предизвикателство и понякога предизвикват раздори в страната", каза Натаниел Глейхер, ръководител на политиката на "Фейсбук" по кибер сигурността. Когато се действа по такъв начин, част от нещата, които се правят, засягат въпроси, имащи значение за изборите. Но не мога да кажа каква точно е целта им."
Глейхер описва, че мрежата, свързвана с Фабриката за тролове, е използвала 50 профила в "Инстаграм" и един във "Фейсбук", за да събере около 246 000 последователи, от които около 60% са в САЩ. Първите профили са се появили някъде през януари 2019 г., а развиването на операцията изглежда "доста нескопосано". "Доста от вниманието им бе заето с това да трупат последователи - а точно това се провежда при подготовката за операция."
Адвокати на Concord Management and Consulting LLC - американската компания, която според прокуратурата се контролира от Евгений Пригожин и помага за действията на Агенцията за интернет изследвания, отричат той да е вършил нещо незаконно. Официалните власти в Русия често отхвърлят обвиненията за намеса в американската политика и избори.
След като и съоснователят на "Фейсбук" Марк Зукърбърг заяви в интервю за NBC News, че Русия, Китай и Иран се месят в американските избори с все по-перфидни средства, говорителката на руското външно министерство Мария Захарова написа в профила си: "Ето ви и "фалшива новина в социалните мрежи". Евтино и сърдито".
Имитиране, че са американци
Материалите от тази мрежа са насочени и към републиканци, и към демократи, казва Бен Нимо. Той е изследовател от компанията "Графика" за анализ на социални медии, наета от "Фейсбук" за най-новата дейност на Агенцията за интернет изследвания. Повечето от съобщенията са плагиатство на материали на известни консервативни и прогресистки имена. Те включват преработени коментари, появили се първо в "Туитър" с критики срещу президента Доналд Тръмп, но и срещу основния му опонент Джо Байдън и конгресмена Александра Окасио-Кортес.
"Интересното е, че на този етап те се занимават изключително с копиране и препубликуване на оригинално съдържание от реални американци. Това може да е показателно за опит да прикриване на езиковите различия, чрез които в миналото бе по-лесно да ги откриваме", обяснява Нимо пред "Ройтерс".
Иранските мрежи за прикрита пропаганда
Глейхер посочва още, че иранска мрежа, разкрита от екипа му, използва над 100 фалшиви или превзети профила във "Фейсбук" и "Инстаграм", за да атакува с послания потребители в САЩ, но и в някои части от франкофонска Северна Африка. Подмрежа на тези профили пренаписва статии от иранските държавни медии, за да ги пренасочи към потребители в латиноамерикански страни като Венецуела Бразилия, Боливия, Перу, Еквадор и Мексико.
Дейността е била свързана с иранската кампания, установена през август 2018 г., в който според "Ройтерс" интернет потребителите са обработвани с обширна мрежа от сайтове за измислени новини. В нея е преопакована пропаганда от ирански държавни медии. Сега от "Фейсбук" казват, че на профилите "обикновено се публикуват местни политически новини и геополитически истории, включително за американската политика, за Израел, подкрепата за Палестина и конфликта в Йемен".
От "Фейсук" обявиха днес, че премахват тези 4 мрежи, страници и групи, занимаващи се с "координирано неавтентично поведение".
Ето още от мерките, обявени днес:
- от ноември компанията ще започне да допълва списъка си с контролирани от държавата медии
- засилва се и защитата на хора на изборни позиции и на кандидати, които може да бъдат податливи на хакерски атаки.
- от днес администратори на профили във "Фейсбук" и "Инстаграм" могат да се обърнат към компанията за тяхната защита
- обновява се и списъкът на сатове и профили на политически лица и кандидати
- предоставят се филтри за подбор на рекламно съдържание, както и повече информация кой всъщност стои зад дадена страница във "Фейсбук".
- специален изскачащ прозорец ще се появява при споделянето на съдържание от друг профил в "Инстаграм", когато след проверка на фактите в него от външен източник то е отбелязано като фалшиво
- компанията "Фейсбук" започва да прилага политика на забрана за платени реклами, агитиращи, че е безсмислено или безпредметно да се гласува
- в следващите няколко седмици по-ясно ще бъде обозначавано съдържание, оценено от външни проверители на фактите като "фалшиво или отчасти фалшиво"
Дневник
Коментари
Добави коментар