Абсолютен прецедент в морската практика на България е констатиран преди дни при дежурство по охрана и контрол на държавната граница от служители на Регионална гранична служба – Бургас. Гранично-полицейският наряд е установил, че в пристанище Бургаски корабостроителници за ремонт е качен кораб с името „NAKRE”, плаващ под грузински флаг и IMO № 7364638 / уникален номер, даван на всеки кораб при построяването му/. Корабът е разпознат от граничните полицаи като плавателен съд, плаващ под турски флаг с име „ERDAL KARAER”, фигуриращ в списъка на “заподозрените кораби”, воден в Международния черноморски граничен координационно-информационен център в РГС Бургас. От започналата проверка е установено, че на 17 април т.г. корабът “Erdal Karaer” напуска Бургаското пристанище, като заявява дестинация Турция. На 2 май т.г. корабна агенция депозира писмо до ГКПП-Пристанище Бургас, че корабът “Nakre”, плаващ под грузински флаг, ще пристигне в България, за да му бъде извършен ремонт. При дежурството и обхода на пристанище Бургаски корабостроителници, граничните полицаи са констатирали, че от предната и задната част на качения уж за ремонт кораб са изрязани части от конструкцията. Първо са изрязани надписа с името и IMO номера. Установено е, че върху този уникален номер има интервенция и това всъщност е номерът на “Erdal Karaer”, включен в списъка на заподозрени кораби в Международния черноморски граничен координационно-информационен център в РГС Бургас. Изпратени са официални писма до Транспортна администрация на Грузия и “Морска администрация” на Турция, а по линия на Черноморския гранично координационно-информационен център е направено запитване до турските и грузински гранични власти за движението на двата кораба. В хода на проверката е констатирано, че документите за собственост на кораба “Nakre”, депозирани в “Морска администрация” – Бургас, са неистински, което се потвърждава от Транспортната администрация на Грузия. Според факс, изпратен от грузинския морски транспортен отдел, “Няма регистриран кораб с името “Nakre” в корабния регистър на Грузия”. Установено е, че екипажът на кораба / 9 турски граждани/ е напуснал България. Поради приключване на контракта му те са отпътували за Турция. Своевременно за констатациите на служителите от РГС Бургас е уведомена Дирекция „Морска администрация” – Бургас, като със заповед на директора й корабът е задържан. Уведомени са и Регионална митническа дирекция – Бургас, “Пристанищна администрация” – Бургас, “Бургаски корабостроителници” АД, Изпълнителна агенция “Морска администрация” – София. При последващи полицейски действия е установено, че собственик по документи е фирма, регистрирана в Индия - ACM KIBELE SHIPING LTG, от която посредством сключен договор, фирма “Шип Дестрой” ООД е закупила кораба. “Шип Дестрой” е сключила договор с корабостроителницата корабът да бъде нарязан. Предполага се, че действията на българската фирма са продиктувани от намерението й да си спестяване дължимите мита и митни сборове. Към момента корабът е под митнически режим “временен внос” и за нарязването му не е подадена митническа декларация. Събраните материали по полицейската проверка ще бъдат предоставени на Районна прокуратура Бургас./БГНЕС