Автомобилни инструктори са готови да организират протест, ако предложението за увеличаване на практическите часове за взимане на любителска шофьорска книжка от 31 на 42 се приеме, съобщиха техни представители на пресконференция. Идеята е част от исканите промени в програмата за подготовка на водачи на моторни превозни средства.
От Сдружение "Национален автоинструкторски съюз", "Съюз на българските автомобилисти" и Сдружение "Български автоинструкторски съюз" са против въвеждането на GPS проследяване на учебните автомобили.
"Тръгваме по цивилизован път - пресконференция, среща с министрите (на транспорта и образование, б.а.), но ако не бъдем чути, мисля, че ще извадим 1500 автомобила на площада", каза председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски. Последният протест на автомобилните инструктори беше преди повече от две години и половина, като повод за него бяха обвиненията в корупция към представители на гилдията и се предложиха промени в организацията на изпита, които въпреки протестите бяха приети.
Малинка Бондаренко от СБА посочи, че според данните на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), която е отговорна за изпитите, 67% от явилите се взимат книжка от първия път, а около 20 на сто от втория, след като са минали задължителните по-закон допълнителни 4 часа. "Защо заради едни 20% ще караме останалите да се возят допълнителни 11 часа и да плащат допълнително", попита тя.
Колегите й допълниха, че сега всеки, който не се чувства достатъчно подготвен, може да вземе колкото иска допълнителни часове. През лятото обаче представители на други две организации на автомобилни инструктори - Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България и Съюзът на преподавателите по авто-мото подготовка, подкрепиха промените с аргумента, че нивото на обучаваните е паднала драстично.
"Обучаваме младежи, които не знаят къде е ляво и къде е дясно. Не знаят за какво да използват краката си. При това положение увеличаването на часовете по кормуване е задължително", обяви тогава Йонка Грозев от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
Представителите и на двете страни твърдят, че те представляват повече инструктори. "Браншът ври и кипи и някои хора се възползват от това, че не можем да се обединим", обобщи Бондаренко.
Тя се възмути, че при всеки тежък инцидент вината се хвърля върху инструкторите, а не се казва нищо за изпитите. "След като такъв голям процент взимат изпита, значи ги готвим добре, те да си видят изпитите", е позицията на представителя на СБА. В подкрепа на аргументите си тя извади данни за задължителните часове обучение в другите страни от ЕС.
В Германия те са 36, а само в Португалия (32) и Словения (41) са повече от изискваните в България. Беше посочено и че трябва да се преразгледа задължителното присъствие на часовете по теория, които сега са 40. Към момента има предложение за намаляване на теоретичната подготовка от 40 на 26 часа. "Може да има дистанционно обучение, самоподготовка и т.н.", смятат представителите на инструкторите.
По-данни на организаторите на пресконференцията автомобилните инструктори са 3000-3200, като обучават около 60 000 души на година.
На пресконференцията беше съобщено и за притеснителни факти за избора на фирмата, която да направи концепция за промените в организацията на обучение. "Фирмата е регистрирана през август 2018 година, няма опит в сферата на пътната безопасност, а адресът й съвпада с този на звеното на ИААА в Благоевград", беше казано на пресконференцията.
На въпрос на "Дневник" от Министерство на транспорта уточниха, че изборът на фирмата е направен от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", като поръчката е за под 60 000 лева и съответно не е нужно да бъде обявявана обществена поръчка. В своя публична изява министърът на транспорта Росен Желязков посочи, че става въпрос за договор на стойност 24 хил. лева.
Дневник
Коментари
Добави коментар