Съветът на ЕС съобщи, че днес на равнище посланици са били приети договорените по-рано този месец промени в правилата за международните пътни превози. За да бъдат окончателно утвърдени, тези правила следва да бъдат гласувани от министрите на транспорта на ЕС и от Европейския парламент.

Одобрените на този етап промени обхващат условията на труд на водачите, специалните правила за командироването на международни шофьори, достъпа на товари до пазара на превози. На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между председателството на Съвета на ЕС и Европейския парламент, се отбелязва в съобщението.

Правилата за максималното работно време и минималните срокове за почивка на водачите остават непроменени. В организацията на работните графици на водачите ще бъде въведена известна гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома. Водачите ще могат да се връщат у дома на всеки три или четири седмици, в зависимост от работния си график.

Новите правила потвърждават, че нормалната седмична почивка (най-малко 45 часа) трябва да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от работодателя.

Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана на паркинги, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни места за паркиране. Комисията ще посочи изисквания и начини за сертифициране на такива места с допълнително законодателство. Ще създаде сайт за лесно откриване на тези паркинги.

При правилата за транспортните услуги, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач ("каботаж"), действащата система допуска до три операции за седем дни и ще остане непроменена. За да се предотврати постоянен каботаж, ще бъде въведен "срок на прекъсване" от четири дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.

Държавите в ЕС могат да прилагат същите правила за отсечките по комбиниран превоз на своята територия.

Правилата за командироването поясняват как професионалните водачи в превозите на стоки или пътници ще се ползват от принципа "еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място". Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени.

При пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.

Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.

За да се осигурят равнопоставени условия на съревнование между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата за достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международните превози (леки търговски превозни средства с тегло над 2.5 тона), с преходен срок от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.

За да се предотврати дейността на дружествата "пощенски кутии", новите правила повишават връзката между мястото на установяване на превозвача и неговите дейности. За да може тази връзка наистина да съществува, камионите в международните превози ще трябва да бъдат връщани в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици. Целта на този срок е да се позволи на водачите да се връщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл, пише в съобщението.

Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.

Втората версия интелигентен тахограф ще прави всичко това автоматично. Той ще бъде въведен на три различни етапа за превозните средства, извършващи международни превози. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с това устройство през 2023 г.; превозните средства с аналогов или цифров тахограф ще трябва да бъдат преоборудвани до края на 2024 г.; а оборудваните с първата версия интелигентен тахограф — през 2025 г.

Приложението на правилата за командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започне 18 месеца след влизането в сила на новото законодателство.

Правилата за часовете на шофиране (включително връщането на водачите) ще се прилагат 20 дни след публикуването, с изключение на специалните срокове за тахографите. Предстои новите законодателни текстове да бъдат приети официално от Съвета на ЕС и от ЕП.

По-рано тази седмица Европейската комисия съобщи, че ще извърши оценка на въздействието върху околната среда на предвижданото връщане на камионите в държавата на регистрация.

Според заместник-председателя на ЕК Валдис Домбровскис, новите правила в тази част няма да влязат в сила, преди данните от оценката да бъдат известни. Той добави, че ако е необходимо, ЕК ще внесе ново законодателно предложение по тези въпроси заради голямото отдалечаване от първоначално предложения от комисията законопроект. Според изданието "Политико" с това ЕК "торпилира" преговорите за постигането на окончателно споразумение.

"Капитал" пише обаче, че групата на недоволните не стига за формиране блокиращо малцинство. За останалите страни изискванията за връщане на камионите са несъществени.

Шест държави се противопоставят на част от промените – България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва.

 Дневник