Два местни данъка в София се вдигат от 1 януари 2020 г., реши Столичният общински съвет днес. Предложението на кмета Йорданка Фандъкова за повишение на годишния данък на колите съобразно тяхната мощност и евростандарт за екологичност, както и на данъка върху сделките с имоти и коли, беше прието с 31 гласа от групите на ГЕРБ-СДС и на "Патриоти за София". Против гласуваха съветниците от "Демократична България" и БСП, а Борис Бонев гласува въздържал се.
Фандъкова отбеляза, че досега в София бил най-ниският данък за колите в страната
За колите без евростандарт, както и тези с категория с Евро 1 и 2 увеличението ще е най-голямо – коефициентът им от 1.1 става 1.4. Това е повишение в рамките от 7 до 40 лева.
За тези с Евро 3 увеличението на коефициента е от 1 на 1.1. За Евро 4 от 0.8 се повишава на 1.0, което ще вдигне данъка им със 17 лева.
Колите с най-актуалния екостандарт- Евро 5 и 6, остават с досегашния размер на данъка.
Най-мощните коли - с най-високо увеличение на данъка
По показателя мощност на двигателя най-голямото увеличение е за най-мощните коли – за над 328 конски сили (над 245 киловата) компонентът досега е 2.1 и скача на 2.42.
За коли между 201 и 328 к.с. (150 - 245 киловата) той от 1.6 става 1.84.
За коли с мощност 147 - 201 к.с. (110 - 150 киловата) – от 1.23 скача на 1.42.
За коли с мощност от 99 - 147 к.с. (74 - 110 киловата) – от 1.1 на 1.21
За най-масовите коли, тези с мощност до 99 к.с. (74 киловата), остава сегашният компонент. В този клас са 47% от автомобилите в София, подчерта Фандъкова.
В парично изражение увеличението за колите с най-ниски екостандарти увеличението ще е от 3 до 10 лева, а за тези с мощност до 100 к.с., които са най-масовите в София, то е ще е между 7 и 40 лева, заяви Фандъкова.
Данъкът върху всички сделки с имоти и коли в Столичната община, който сега е 2.5%, става 3%. Размерът му се начислява върху продажната цена или данъчната оценка, като се избира по-
високата от двете.
С по-високите приходи ще се ремонтират улиците в кварталите, обеща Фандъкова
Фандъкова обяви, че с очакваните по-високи приходи с общо 38 милиона лева ще се финансират дейности за подобряване чистотата на въздуха в столицата. Те ще са свързани с ремонти на улици, тротоари и зелени площи предимно в кварталите. 20 милиона от тези по-високи приходи ще подпомогнат поддържането на градския транспорт, най-вече на новата, трета, метролиния. Първият участък от нея - от метростанция "Красно село" до бул. "Патриарх Евтимий", се очаква да влезе в експлоатация в края на април 2020 г.
Други 10 милиона от повишените данъци ще бъдат предоставени на районните кметове да се разпореждат с тях за подобряване на инфраструктурата, допълни Фандъкова пред сесията на СОС.
София да не е автоморгата на Европа, призова Борис Бонев
Независимият общински съветник Борис Бонев от "Спаси София", който подкрепя санкции за замърсяващите автомобили на принципа "замърсителят плаща", обяви, че няма да гласува за повишението.
"Дори Албания и Сърбия забраняват вноса на автомобили, по-стари от 10 години, а в Букурещ налагат екотакса за влизане с кола в центъра, не може София да продължи да бъде автоморгата на Европа", обяви той.
Решението е Столичната община да осигури алтернатива на придвижването с кола като развие бърз и редовен градски транспорт, каза Бонев.
Арх. Борислав Игнатов се обяви против вдигането на данъци, тъй като това била лява политика. Дясното управление предполага оптимизация на разходването на сегашните приходи, а не повишаване на ставките, отбеляза той. Предложението му е да се санкционират повредените коли, които замърсяват по различни причини - без катализатор и др., а не всички водачи.
Дневник
Коментари
Анонимен
и обикновения българин пак ще се чуди как да свързва двата края щото тия нещастници българските политици с едната ръка дават а с двете взимат
Анонимен
Приятелю, само политиците ли са виновни че работиш за 500-600-1000лв, а изкарваш на шефа си 10 пъти повече? Нещата ще се оправят като се откажем да работим за без пари. В ЕС сме, граници няма така че изнасяйте труда си.