Намаляването на изхвърляните във въздуха въглеродни емисии в България трябва да става със скорост, която е поносима за страната, така че да не се нанесат щети. Това коментира вицепремиерът Томислав Дончев по време на дискусия за икономическите предизвикателства пред България в рамките на 14-ата среща на бизнеса с правителството, организирана от седмичника "Капитал". Коментарът му е и по повод предложената в средата на месеца от еврокомисията Зелена сделка.

Посочи, че за разлика от развитите страни в България отношението към "зелените" теми не е еднозначно, тъй като част от разговора по темата е и зеленото лоби. Посочи, че за разлика от страните, в които има тотален обществен консенсус, в България той е условен, при което зелената вълна не е факт в страната.

Според него няма спор, когато става дума за екологосъобразно управление на отпадъците, водите и т.н., но когато става дума за въглеродните емисии, ситуацията е по-различна.

Дончев посочи, че България подкрепя курса за редуциране на въглеродните емисии, но със скорост, "която можем да понесем". Допълни, че се говори само за емисиите от въглищата, но такива има и от природния газ. Освен това в годините назад някои икономики са разработили зелени технологии, които сега с готовност искат да продадат, което не е лошо. "Но ми се иска да престанем да бъдем краен купувач на произведеното от другите", коментира вицепремиерът.

Хубаво е да се разделим с мисълта, че Европа ни налага зелената сделка и ще ни финансира всички стъпки по време на трансформацията. Няма такова нещо, посочи той. Допълни, че във фонда за справедлив преход България е в топ 5 на получателите на помощ със сума от около половин милиард евро. Към тях могат да се добавят още около 1.5-1.7 млрд. евро по различни европейски програми. Анализът на управляващите обаче показвал, че общата сума ще покрие малка част от нуждите.

Подчерта, че със сигурност зелената сделка ще преформулира всичко, което обмисля правителството.

Дневник