Броят на страните, които се противопоставят на пакета "Мобилност" на ЕС, нарасна от шест на девет във вторник (18 февруари), когато министрите на транспорта на България, Унгария, Полша, Литва, Латвия, Литва, Румъния, Кипър, Малта и Естония представиха позициите си в Брюксел, предаде EurActiv.

Кипър, Малта и Естония се присъединиха към шестте държави, които вече изразиха възражение срещу законодателството на ЕС в областта на автомобилния транспорт, което те виждат като протекционистка мярка, насочена към конкурентните товарни компании в Западна Европа.

На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на ЕС (държавите членки) за т.нар. пакет "Мобилност". Съгласно сделката следните строги правила ще бъдат прилагани:

- След първите 6 нощи в кабините шофьорите на камиони ще бъдат задължени да спят в хотел.

- Шофьорите ще трябва да се връщат в страната, където е регистрирано превозното средство, веднъж на всеки 4 седмици, независимо от това къде се намират.

- Камионите ще трябва да се връщат в страната, където е регистрирана компанията, поне веднъж на 8 седмици.

България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва се противопоставиха на промените, които страните - членки от Източна Европа, наричат пакета "Макрон" на името на френския президент, една от движещите сили зад предложението.

Един от най-силните аргументи на източните страни членки е влиянието на новите мерки върху климата. Според критиците във време, в което Европейската комисия издигна инициативата за Зеления пакт, според новите правила хиляди камиони ще трябва да прекосяват Европа празни.

Във вторник министрите на транспорта на деветте страни се срещнаха със зам.-председателя на Европейската комисия Франс Тимерманс и с комисаря по транспорта Адина Вълян.

След срещата българският министър на транспорта Росен Желязков заяви пред репортери, че той и колегите му ясно се противопоставят на предложените нови правила за връщане на камионите и на водачите им в страната на регистрация на компанията съответно на всеки 8 и на всеки 4 седмици.

Според Желязков комисията е дала уверение, че ще възложи оценката на въздействието на предложеното законодателство на външен изпълнител. Обявлението на обществената поръчка бе публикувано в понеделник.

Настояваме оценката на въздействието от предложението да бъде готова преди влизането на законодателството в сила, но до момента нямаме уверения, че това ще се случи, заяви българският министър.

Според Желязков новите правила ще бъдат приети през юли, последвани от 18-месечен преходен период до януари 2022 г., през който новото законодателство все още няма да е влязло в сила.

България се надява, че по време на този период оценката на въздействието ще подтикне комисията да подготви друго законодателно предложение.

Транспортният министър потвърди също, че България ще заведе дело пред съда на ЕС в Люксембург веднага след публикуването на новото законодателство в Официалния вестник на Съюза, вероятно през юли.

Малта е закъсняла с две години
Малтийски политик вчера изрази мнение, че Малта е закъсняла с две години с противопоставянето си на пакета "Мобилност", предаде Malta Today. Питър Агиус, който беше кандидат за евродепутат и говорител на бившия председател на Европейския парламент Антонио Таяни, каза: "Предложението на Европейската комисия беше на масата от май 2017 г. и беше обсъждано от евродепутати пет пъти в Европейския парламент и представено без каквито и да е промени от лейбъристки депутати в транспортната комисия."

"Натискът на тези страни няма да е достатъчен за промяна на правилата. Надявам се, че греша и че правителството ще успее да спре правилата в съвета или с гласуване на пленарно заседание на Европейския парламент. Но ще бъде трудно, защото нашите действия идват твърде късно. Малтийското правителство трябва да се научи по-добре да се координира на по-ранни етапи на такива закони, системно да се среща със заинтересованите страни и редовно да се среща с евродепутати, за да координира малтийската позиция на европейско ниво."

Дневник