Внимавайте при покупката на медицински стоки онлайн - много престъпници се възползват от ситуацията, за да осъществят финансови измами. Това предупреждение отправи Интерпол.
Множество фалшиви магазини, сайтове и акаунти в социалните мрежи твърдят, че продават маски и други стоки, но вместо това парите на клиентите изчезват в ръцете на престъпниците. Това е само една от измамните схеми, които държавите членки са докладвали на Интерпол. Те са предимно:
- телефонни измами - престъпниците се преструват на представители на болници или клиники, в които има близък на жертвата, и изискват плащане за лечение.
- фишинг - имейли уж от глобалните здравни власти, които изискват лични или финансови данни на жертвите, или ги заблуждават да отворят приложение, съдържащо зловреден софтуер.
В много случаи измамниците се представят за легитимни компании и използват подобни имена, сайтове и имейли, дори проактивно се свързват с потециални жертви чрез социалните мрежи. "Престъпниците използват страха и несигурността, причинени от COVID-19, за да нападнат невинни граждани, които само искат да защитят себе си и близките си", коментира генералният секретар на Интерпол Юрген Щок. "Към всеки, който иска да купи медицински стоки онлайн - отделете момент и проверете дали става въпрос за авторитетна, легитимна компания, в противен случай парите ви ще отидат при безскрупулни престъпници."
Отделът за финансови престъпления на Интерпол получава информация от държавите членки почти ежедневно за подобни престъпения. Основните жертви са в Азия, но престъпниците използват банкови сметки на други места, включително в Европа. Досега организацията е помогнала за разкриването на 30 подобни престъпления, което е довело до блокирането на 18 банкови сметки и замразяването на откраднати над 730 хил. долара.
Предупредителни знаци
Организацията съветва пазаруващите онлайн да вземат следните мерки:
- да проверят внимателно имейл адреса, от който получават писма - той би трябвало да изглежда почти идентичен на истинския адрес на търговеца или организацията;
- да проверят има ли отзиви от клиенти;
- да станат подозрителни, ако им се поиска да направят банков превод в друга държава;
- да предупредят банката си, ако смятат, че са станали жертва на измама, за да може плащането да бъде спряно;
- да не отварят файлове, които не са очаквали да получат;
- да не вярват на непоискани имейли, в които се изисква лична информация - здравните власти обикновено не се свързват с обществото по този начин.
Дневник
Коментари
Добави коментар