Еврокомисията трябва да обмисли как да помогне финансово медиите, използвайки фондове по други програми, които не могат да бъдат оползотворени сега. Това заяви комисията по култура на Европарламента в отворено писмо.

Медиите са противоотровата на фалшивите новини и дезинформацията, но кризата ги удря тежко. В някои държави те са изгубили до 80% до доходите си от реклама и "несигурността е единственото сигурно нещо в бъдещето им", пишат евродепутатите.

Предложението на евродепутатите е комисията да създаде извънреден фонд за медии, с който пряко да подкрепя качествена журналистика с особено внимание към местни и регионални медии, както и медии, действащи на малки пазари.

За тази цел могат да се пренасочат средства от други програми, останали неизползвани заради пандемията, сочат депутатите. Те дават и идеи за други механизми - снабдяване на младежи с ваучери за абонамент за новинарски програми; пренасочване на бюджетите за комуникация на ЕП и ЕК към националните медии, вместо към глобални платформи; окуражаване на държавите-членки да предоставят пряка и непряка подкрепа на медиите.

Евродепутатите искат още Комисията да увеличи финансирането за програмата "Творческа Европа", за да може да съдейства на културния сектор. Много от хората, работещи в него, са или самостоятелни творци, или трудещи се в малки и средни предприятия или благотворителни организации. Това означава, че им е по-трудно да се възползват от националните и европейски схеми за финансова подкрепа.

Темата бе засегната и в приетата миналия петък от парламента резолюция за координирани действия на ЕС срещу коронавируса. В нея ЕП настоя за създаването на европейски информационен източник на всички официални езици и призова дружествата в областта на социалните медии проактивно да предприемат необходимите мерки за спиране на дезинформацията и словото на омразата по отношение на COVID-19.

Евродепутатите също така подчертаха "особено тежкото и влошаващо се финансово положение на медиите" заради рязкото намаляване или пълната загуба на приходи от реклама, като отделиха специално внимание на местните медии и на тези, функциониращи на малки пазари.

Дневник