Конституционният съд (КС) остави в сила ограниченията за дивото къмпингуване, които бяха въведени миналата година с промени в Закона за устройството на черноморското крайбрежие (ЗУЧК), и отхвърли възраженията на тогавашния омбудсман Мая Манолова за противоконституционност на три от разпоредбите в него.

Остава неясно къде може да се къмпингува, без да се нарушава законът, но пък санкции принципно има. Те обаче не може да се прилагат заради липсваща наредба на четирима министри.

На практика обаче решението на Конституционния съд не дава достатъчна яснота къде може да се къмпингува, при какви условия и ред, без да се нарушава законът. Причината е, че все още липсва наредба, която трябваше да са издали четирима министри - на регионалното развитие и благоустройството, на земеделието, храните и горите, на околната среда и водите и на туризма. Тази наредба трябваше да е приета до 16 януари 2020 г., но това все още не се е случило.

Законът за устройство на черноморското крайбрежие предвижда сериозни санкции. За поставяне на палатка, шатра, кемпер или каравана в чужд имот в зона А или в зона Б извън определените места наказанието е глоба от 500 до 1000 лв. А когато нарушението е извършено повторно, санкцията е от 1500 до 3000 лв. Глобите са уредени в чл. 24в ЗУЧК, който също беше атакуван пред Конституционния съд.

Той обаче все още не е в сила и всъщност санкции за диво къмпингуване на неразрешени места няма да има поне още една година, защото влизането в сила на чл. 24в ЗУЧК е обвързано с все още ненаписаната наредба на четиримата министри. Законът казва, че глобите ще започнат да действат "в едногодишен срок от влизането в сила на наредбата". Докато такава наредба няма, и глоби няма как да бъдат налагани законосъобразно.

Подписано, но с особено мнение

Съдиите Гроздан Илиев и Георги Ангелов са подписали с особено мнение решението на Конституционния съд. Според Илиев искането на омбудсмана не е трябвало да бъде допускано за разглеждане изобщо, а Георги Ангелов обръща внимание на конкретни думи, които са противоконституционни - "разпоредбата на чл. 10а, ал. 3 ЗУЧК, според която се определят с подзаконови нормативни актове, противоречи на конституционния текст. Тя е противоконституционна в частта си относно думите "условията и" и "правилата и", смята Ангелов.

"Оспорените изменения на ЗУЧК са част от система от законодателни мерки, насочени към защита на черноморското крайбрежие, води, плажна ивица и дюни срещу неоправдано от гледна точка на обществения интерес ползване, което води до замърсяване и увреждане на околната среда", мотивира се от своя страна Гроздан Илиев.

"Акцентът е поставен върху обществената необходимост от регламентиране на отдиха на гражданите чрез къмпингуване, извън къмпинги, чийто режим е уреден в Закона за туризма, както и опазване целостта на различните видове пясъчни дюни и недопускане извършването на дейности, които биха довели до непоправимо увреждане на тази част от природната среда", пише още магистратът към особеното мнение.

Какво предвиждат атакуваните промени в закона

От февруари миналата година Народното събрание разглежда предложения на правителството за промени в Закона за устройство на черноморското крайбрежие. Въпреки дългогодишни дебати за нуждите от регулирано къмпингуване и осигуряване на места за това, както и за ограничаване на строителството край плажовете в крайна сметка промените, които ресорната парламентарна комисия прие, постановяват високи глоби за къмпингуващите на дюни и извън разрешени за къмпингуване места, отлагат за бъдеще време и по воля на собствениците дали ще се обособят такива специални места и не определят глоби за строежи.

Текстовете бяха обнародвани в Държавен вестник на 16 юли 2019 г. С тях се определя глоба от 500 до 1000 лв. при поставяне на плажни принадлежности върху дюни. Санкции от 1000 до 3000 ще се налагат и за спиране на коли, ремаркета, кемпери и каравани (или имуществена санкция до 5000 лв.). Поставянето на преместваеми обекти и съоръжения по неохраняеми плажове без право на това ще се наказва с глоба от 5000 до 10 000 лв. или с имуществена санкция от 10 000 до 50 000 лв.

Новите текстове също така разрешават достъпа на моторни превозни средства до брега - увеличават се задълженията на собствениците на имоти да осигуряват не само пешеходен достъп, но всякакъв до брега.

Също така се освобождават от ограничения къмпингуването и автомобилите върху ембрионални дюни - дюни, които са в процес на формиране, но също както и останалите категории дюни дават почва на редки растения и са защитени от "Натура 2000". Не се разрешават кемпери и палатки върху зараждащите се дюни, но няма глоби за тях, докато за другите видове дюни (формираните и предимно пясъчни "бели" и обрасналите "сиви") има големи глоби.

Защо омбудсманът атакува промените пред Конституционния съд

На 16 юли предишният омбудсман Мая Манолова атакува промените в Закона за устройство на черноморското крайбрежие в Конституционния съд.

Според Манолова промените в закона са "в противоречие с нормите на конституцията за принципите на демократичната и правова държава, задълженията за опазване и възпроизводство на околната среда и за разумно използване на природните богатства и ресурси, за уреждане на режима на земята със закон и правото на гражданите на здравословна и благоприятна околна среда".

Тя акцентира, че изпреварващо се налагат административни наказания още преди да са определени местата за къмпингуване.

Президентът наложи вето на текстовете

Президентът Румен Радев наложи вето върху два параграфа от Закона за изменение и допълнение на Закона за устройството на черноморското крайбрежие през юни м.г. Преди това той върна закона за преразглеждане през май, като атакува текстове от Закона за държавната собственост.

В мотивите си тогава държавният глава заяви, че не се противопоставя на опита да бъдат въведени правила, нормативи и стандарти, както изрично повелява чл. 55 от конституцията, прокламиращ основното право на здравословна и благоприятна околна среда.

Според президента режимът за "диво къмпингуване" става по-рестриктивен, като се въвеждат значителни ограничения в сравнение с досегашния ред. Тази промяна бе предложена между двете гласувания на законопроекта, без обществено обсъждане, което оставя без отговор редица въпроси.

Радев подчерта, че ограниченията за "диво къмпингуване" по Черноморието са вече в закона, а местата, където ще може да се къмпингува, не са определени. Не са определени и условията за ползване и престой в тези места, т.е. няма ги стандартите и нормативите, които са изрично предвидена в конституцията гаранция за осъществяването на основното право на чиста околна среда.

Освен рестриктивни правила с промените в закона се въвеждат и строги санкции за тяхното нарушаване. При липсата на яснота за капацитета на местата, разрешени за разполагане на палатки, кемпери или каравани, не може категорично да се твърди, че е намерена най-щадящата мярка за постигане на желания резултат - опазването и възпроизводството на околната среда. Налага се извод за несъразмерност между строгите санкции към гражданите и липсата на строгост към дължимата грижа от страна на държавата, посочва още Радев.

Дневник