България, както и групата единомислещи държави членки, ще продължи да ползва всички институционални механизми за защита на българския транспортен сектор, като в срок от два месеца от публикуването на законодателния акт в Официален вестник на ЕС ще внесе искане за анулиране на част от разпоредбите на Пакет мобилност, съобщиха днес от Министерството на транспорта.

Българската страна ще продължи и да настоява Европейската комисия да представи срочно оценка на въздействие за последиците от връщането на камиона всеки 8 седмици, както и прилагане на част от правилата на сухопътната част на комбинирания транспорт.

Европейският парламент гласува новите правила за превозвачите тази седмица, а освен България срещу тях са още Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Малта, Кипър и Естония.

Сред най-спорните текстове са тези, които предвиждат връщането на автомобилите на мястото на регистрация на всеки осем седмици и връщането на шофьорите по домовете им на всеки четири.

Първоначално замислен като законодателство, което цели да постигане баланс между подобрените условия на труд и социалните условия за водачите в международния транспорт и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги в рамките на единния вътрешен пазар, окончателно приетият Пакет мобилност 1 се отдалечава съществено от заложените цели, е позицията на българското министерство на транспорта.

През септември обаче се очаква еврокомисията да обяви оценка за въздействието му и евентуално да предложи нови правила. Пред България и другите недоволни от ЕС-27 остава и възможността да го оспорят в Съда на ЕС. Литва и Полша вече заявиха такова намерение.

Дневник