Китай е извел в орбита експериментален космически кораб за многократна употреба миналата седмица, които успешно се е завърнал на определената площадка за кацане в неделя, съобщи официалната агенция "Синхуа". Това може да доведе до по-евтини двупосочни пътувания в космоса за китайската космическа програма.
Мисията е била пазена в тайна, а държавните медии все още не са публикували снимки или видеозаписи от изстрелването и кацането на космическия кораб. Не бяха дадени и подробности за изпитваните технологии, соъбщава "Ройтерс"
Смята се, че Китай е изстрелял ракетата носител Long March 2F от центъра за изстрелване на сателити Жикуан в пустинята Гоби в петък. Въпреки че нямаше официално съобщение, няколко наблюдатели забелязаха ограничения на въздушното пространство около центъра, които обикновено показват, че се извършва полет.
По-късно държавната агенция "Синхуа" потвърди полета, като заяви, че на борда на ракетат е бил "експериментален космически кораб за многократна употреба", който ще "тества технологиите за многократна употреба по време на полета си."
По-късно данните от орбитата потвърдиха, че превозното средство е било поставено в орбита с височина до 350 километра, подобна на височината на предишните полети на Китай с екипаж. Голяма част от изстрелването остава тайна, включително размера на превозното средство и съпътстващата технология.
Китай работи за развитието на совалка/космически самолет през последното десетилетие. Страната обяви през 2017 г., че има за цел да изстреля такова превозно средство до 2020 г.
"Имаше няколко знака, че тази мисия може да се случи", казва Андрю Джоунс, журналист, който отразява китайската космическа програма, включително модификации на кулата за изстрелване.
Подобно превозно средство може да отвежда китайски астронавти до и от орбита, вероятно до планираната бъдеща китайска космическа станция. Жан Девил, космически анализатор, който проследява дейностите на Китай, каза пред "New Scientist", че космическият самолет за многократна употреба може да бъде част от амбициозната космическа програма на Китай за полети с екипаж, която включва вече действащия "Шенжoу". "Космическият самолет е идеална технология за повторно навлизане в атмосферата поради по-малкото натоварване за човешкото тяло", каза тя.
Друга възможност е, че превозното средство е по-подобно на тайния американски космически самолет X-37B, малък безпилотен кораб за многократна употреба, построен от Boeing, който е летял многократно в космоса на мисии с продължителност повече от година, изпълнявайки неизвестни дейности в орбита. "Има неоспорими военни приложения за космически самолет", казва Девил. "Китай показва силен интерес към развитието на тези технологии."
Независимо от истинската му цел, изстрелването е още един сигнал за нарастващите възможности на Китай в космоса. "Ако погледнете какво правят в търговския сектор, насърчавайки иновации и евтини ракети-носители, това е част от по-широкия контекст на китайските планове за космически транспорт", казва Джоунс. "Но е трудно да се каже каква е ролята на новия кораб в плановете на страната."
Анализаторите признават, че нямат достатъчно информация за новия китайски кораб. "Даже не знаем дали това е умалена версия за тестване на определени технологии или версия в пълен размер", казва Джоунс.
Пекин създаде собствена космическа агенция едва през 1993 г. Първият самостоятелен полет на Китай с екипаж на борда бе през 2003 г. с "Шенжoу". Тази година Китай изстреля и самостоятелна сонда към Марс, след като през 2019 г. успешно спусна апарат на обратната страна на Луната.
Дневник
Коментари
Добави коментар