Във връзка с предстоящите парламентарни избори и подновяване на дебата за промени в принципите и основните елементи на данъчното облагане, Управителният съвет на Българската стопанска камара (БСК) обяви, че не подкрепя предприемането на радикални промени в данъчната система, включително въвеждането на нови данъци, без задълбочена оценка на въздействието и широк обществен и експертен дебат.

Позицията на организацията идва след като наскоро КНСБ предложи увеличение на данък печалба и данъка върху доходите на физически лица от 10% на 15% и понижение на общата ставка по ДДС до 15% като част от тазгодишното предложение на КНСБ за промени в данъчната система, с които отново се отваря дебат за това дали да се промени данъчното облагаъне в България.

Организацията посочва, че промените в данъчната система при липса на реформи в публичните разходи, прозрачност, контрол от страна на законодателната власт, ниска ефективност и нецелесъобразност на част от публични инвестиции няма да доведат до очакваните резултати.

Камарата потвържадава позицията си, че усъвършенстване на данъчното законодателство трябва да е съобразено с разпоредбите на европейските директиви и практиката на Европейския съд и Съда по правата на гражданите.

Във връзка с това оргаизацията смята, че е необходима промяна на разпределението между приходите на общините и централната власт, радикално преустройство на административно-териториалното деление на страната и намаляване на броя на общините, в съответствие с новите демографски и икономически реалности.

Освен това БСК смята, че трябва да се предприемат реформи в средносрочна перспектива в системата на държавните и местни такси и те да се обвържат с икономически необходимите разходи за предоставяне на съответните публични услуги.

Организацията подчертава, че в ситуацията на пандемия нараства потребността от предвидимост на основните параметри на инвестиционната среда. За подпомагане на бизнеса тя предлага няколко данъчни облекчения докат отрае епидемията: предприятията да бъдат освободени от данък върху печалбата, приходите (около 2.3-2.6 млрд. лв. за последните 2 години) от който така ще се използват пряко за подпомагане на бизнеса. ПРедлага се още физическите лица да бъдат освободени от заплащане на данък върху дивидента, в размер на 5%, а също да се спазва конституционният принцип при определяне на административните такси спрямо разходите за тях и да се предвидят данъчни преференции за предприятия, които инвестират във високи и иновативни технологии.

Дневник