Министърът на труда и социалната политика Деница Сачева предлага законопроект за изменения в Кодекса за социално осигуряване. В него се предвижда хората, които навършват възрастта за пенсиониране от 2022 г. до 2025 г. вкл., да могат да упражнят правото на избор на осигуряване (само чрез НОИ или и от допълнителен пенсионен фонд) до 1 година преди тази възраст. Периодът ще се увеличава плавно до 2038 г., когато осигуряването ще може да се променя не по-късно от 5 години преди навършването на възрастта за пенсиониране.

Сега възможността за прехвърляне на парите е до 5 години преди пенсионирането, а Сачева наскоро обеща на вече изпусналите този срок нов "прозорец" между 1 януари и 30 юни 2021 г. С публикувания днес законопроект се предлага по-гъвкав модел.

Законопроектът идва като отговор на потенциалните проблеми при осигуряване от втори стълб, след като стана ясно, че първите пенсионери, осигурени от него, ще получават по-малки пенсии, отколкото ако взимат пенсиите си само от държавата. В края на октомври Народното събрание задължи министъра да подготви разпоредбите, уреждащи фазата на изплащане на пенсиите от т.нар. втори стълб на пенсионната система.

Със законопроекта се предвиждат три вида пенсионни продукти, които ще се изплащат от универсалните пенсионни фондове, в които за втора пенсия се осигуряват работещите, родени след 31 декември 1959 г. Това са пожизнена пенсия за старост,
разсрочено плащане на средствата по индивидуалната партида на всеки осигурен и
еднократно изплащане на средствата по индивидуалната партида.

Първите осигурени във втория пенсионен стълб ще придобият право на допълнителна пожизнена пенсия за старост през 2021 г. за жените и през 2024 г. за мъжете.

Планира се пожизнена пенсия за старост да се плаща, когато размерът на пенсионните спестявания на осигурения във втория стълб позволяват отпускане на пожизнена пенсия за старост в размер, който не е по-малък от 15% от размера на минималната пенсия за стаж и възраст. Осигурените ще имат право на допълнителна пожизнена пенсия за старост при навършване на възраст за придобиване на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Кандидат-пенсионерите ще могат да се възползват от това право и 1 година преди да навършат регламентираните в Кодекса за социално осигуряване години, но само при условие че средствата по индивидуалната им партида позволяват да им се отпусне допълнителна пожизнена пенсия в не по-малък размер от минималната пенсия за стаж и възраст.

Гарантираният размер на допълнителната пожизнена пенсия за старост не може да бъде по-малък от този, изчислен на база сумата на брутния размер на преведените от Националната агенция за приходите и от Националния осигурителен институт осигурителни вноски за съответното осигурено лице.

Допълнителната пожизнена пенсия за старост може да бъде с гарантиран период на изплащане. Може да включва и разсрочено изплащане на част от средствата до навършване на избрана от пенсионера възраст. В тези случаи срокът и размерът на разсроченото плащане, както и размерът на пожизнената пенсия се избират от осигуреното лице.

Разсрочено плащане на средствата от индивидуалната партида на осигурения в универсален пенсионен фонд ще е възможно, когато тяхната стойност не е достатъчна за отпускане на пожизнена пенсия, но надвишава три пъти минималната пенсия за стаж и възраст. В този случай месечното плащане не може да бъде по-малко от 15% и по-голямо от минималната пенсия за стаж и възраст.

Гарантираният размер на разсроченото плащане е равен на този, изчислен на база сумата на брутния размер на преведените осигурителни вноски за съответното осигурено лице. В ограничени случаи, в които пенсионните спестявания не са достатъчни, за да се осигури разсрочено плащане, се предвижда еднократно изплащане на средствата от индивидуалната партида на осигурения. Това се предвижда, когато средствата по индивидуалната партида на осигурения са по-малки от трикратния размер на минималната пенсия за стаж и възраст.

Със законопроекта се предлага в момента на пенсиониране на осигурения индивидуалната му партида в универсален пенсионен фонд да се закрива. Натрупаните средства ще се прехвърлят в специално обособен общ фонд за изплащане на пожизнени пенсии. Това позволява да бъдат гарантирани както пожизненият характер, така и размерът на пенсионното плащане на всеки пенсионер, независимо от случаите на дългосрочно получавани пенсии или на неблагоприятни инвестиционни резултати.

Извършени са промени и в разпоредбите, уреждащи резерва на пенсионноосигурителните дружества. С тях се предвижда, че за покриване на недостига във фонда за изплащане на пожизнени пенсии пенсионноосигурителното дружество създава резерв за гарантирането им.

Дневник