Министерството на образованието и науката (МОН) подготвя промяна в начина, по който университетите подготвят бъдещите учители, се разбира от проект на решение на Министерския съвет за одобряване на Национална програма "Повишаване компетентността на преподавателите от държавните висши училища, подготвящи учители", публикуван в правителствения портал за обществени консултации.

Основната цел на програмата е да се повиши качеството на образователните услуги в университетите, в това число и да се стимулира активното участие на бъдещите учители в дигиталната трансформация на образованието, се посочва в доклада на министъра на образованието Красимир Вълчев.

"От друга страна, програмата е необходима за осъществяване на връзката между образованието и научните изследвания, работодателите и различните институции в системата на висшето образование, включително и тези на европейско ниво", пише още в доклада.

Конкретните предизвикателства, към които е насочена програмата, са свързани с
необходимостта от:
повишаване на качеството на висшето образование и на подготовката на бъдещите учители
актуализиране на квалификационните характеристики, учебните планове и учебните програми за подготовка на учители във висшите училища, от гледна точка на компетентностния подход и дигиталната трансформация на образованието
повишаване на престижа на преподавателската и учителската професии

Сред очакваните резултати е записано, че в рамките на обученията ще бъдат осигурени възможности за съставяне на мултимедийни презентации за лекции по основните теми на програмата, записване на видеолекции по основните теми на програмата, както и разработване и разпространение на наръчник за прилагане на компетентностния подход в обучението на бъдещи учители.


Предвижда се да има обучения по прилагане на ключови компетентности за учене през целия живот; въвеждане на иновативни образователни технологии в традиционното обучение чрез използване на интерактивни презентационни системи, създаване на интерактивни, мултимедийни и интернет-свързани учебни ресурси и др.; провеждане на синхронно дистанционно обучение (в реално време) с използване на видеоконферентни системи, виртуални учебни зали и др.; провеждане на асинхронно дистанционно обучение (в произволно време) с използване на виртуални библиотеки в облака с електронни ресурси в текстов/графичен формат; видео-формат; виртуални лаборатории и др.; поддържане на киберхигиена и осигуряване на киберсигурност.

Предвижда се създаване на университетски центрове за иновативни образователни технологии и свързването им в Национална мрежа с цел бърз обмен на идеи и добри практики, както и оборудване към центровете на зали с интерактивни презентационни системи за обучение по ИКТ-базирани иновативни образователни технологии.

Програмата е двегодишна и за този период по нея ще бъдат разпределени 2 милиона лева от бюджета на просветното ведомство.

Дневник