Европейската комисия представи първата група от предложения, водещи към изграждането на Европейски здравен съюз. Едно от тях е възможността да се обявяват извънредна здравна ситуация в целия ЕС. Друго е да се изработят хармонизирани планове - общоевропейски, регионални и национални - за готовност и реагиране при кризи, като тези на държавите членки редовно ще се подлагат на одит и стрес тестове.

Предложенията са основно за преработване на правната рамка за действие при сериозни трансгранични заплахи за здравето, както и за засилване на готовността за бърза реакция от ключови агенции на ЕС като Европейския център за профилактика и контрол върху заболяванията (ECDC) и Европейската агенция по лекарствата (EMA).

По днешните предложения ще има преговори с държавите - членки чрез Съвета на ЕС, и с Европейския парламент. Целта е след като бъдат одобрени, незабавно да влязат в сила и това не би трябвало да е проблем, защото за основа са използвани налични практики и законодателство.

Инициативата за здравен съюз отива далеч отвъд проблема с пандемиите. Днешното предложение ще бъде последвано от представяне на Фармацевтична стратегия за Европа и Европейски план за побеждаване на рака.

Социологически проучвания показаха през пролетта, че гражданите на ЕС очакват по-активна роля евроинституции и координация на съюзно ниво и инициативата за Европейски здравен съюз бе включена в годишната Реч за състоянието на Съюза на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.

Какво предлага комисията

Укрепване на готовността: Ще бъдат разработени План на ЕС за здравни кризи и готовност за пандемия плюс препоръки за приемане на национални планове, заедно с изчерпателни и прозрачни рамки за докладване и одит. Подготовката на националните планове ще бъде подпомогната от Европейския център за профилактика и контрол на заболяванията и други агенции на ЕС. Плановете ще бъдат одитирани и подложени на стрес тестове от Комисията и агенциите на ЕС.

Засилване на наблюдението: На ниво ЕС ще бъде създадена подсилена и интегрирана система за наблюдение, използваща изкуствен интелект и други съвременни технологични средства.

Подобряване на отчитането на данните: От държавите членки ще се изисква да засилят отчитането на показателите на здравните системи (напр. наличност на болнични легла, специализирано лечение и капацитет за интензивно лечение, брой медицински обучен персонал и др.)

Обявяване на извънредна ситуация в ЕС би предизвикало засилена координация и позволява да се изработят, складират и набавят продукти, свързани с кризата.

По-силни и оперативни агенции на ЕС. Европейският център за контрол и превенция на заболяванията (ECDC) и Европейската агенция по лекарствата са водещи в борбата с пандемията, но тя също така показа, че те трябва да бъдат подсилени и снабдени с по-силни правомощия.

Мандатът на ECDC ще бъде засилен

Целта е да може да подкрепя Комисията и държавите-членки в следните области:

- епидемиологично наблюдение чрез интегрирани системи, позволяващи готовност за наблюдение в реално време и планиране на реакцията, докладване и одит

- предоставяне на необвързващи препоръки и възможности за капацитет за управление на риска

- капацитет за мобилизиране и разгръщане на работната група на ЕС по здравеопазване за подпомагане на местните действия в държавите, изграждащи мрежа от референтни лаборатории на ЕС и мрежа за тъкани, клетки и кръв (т.нар. вещества от човешки произход).

Повече правомощия на EMA

С тях трябва да се улесни координираният отговор на здравни кризи чрез:

- мониторинг и намаляване на риска от недостиг на критично важни лекарства и медицински изделия

- предоставяне на научни съвети относно лекарства, които могат да имат потенциал за лечение, профилактика или диагностика на болестите, причиняващи тези кризи

- координиране на проучвания за наблюдение на ефективността и безопасността на ваксините, както и координиране на клиничните им изпитания.

Комисията представи днес и основните елементи на бъдещ нов орган на ЕС за готовност и реагиране в извънредни ситуации в областта на здравеопазването. По-конкретният вид на тази институция трябва да бъде предложен до края на 2021 г. Такава структура би била важен нов елемент в подкрепа на по-добра реакция на ниво ЕС на кръстосани заплахи за здравето на границата.

    • "Пандемията на коронавируса подчерта необходимостта от повече координация в ЕС, по-устойчиви здравни системи и по-добра подготовка за бъдещи кризи. Променяме начина, по който се справяме с трансграничните заплахи за здравето", заяви днес председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.
    • Вицепрезидентът за насърчаване на европейския начин на живот, Маргаритис Шинас оцени днешното събитие като "голяма, значима стъпка към истински здравен съюз на ЕС" и че "по-голямата координация с по-ефективни инструменти на ниво ЕС е единственият път напред".
    • Стела Кириакидес, комисар по здравеопазването и безопасността на храните, заяви: "Днес ние укрепваме основите за по-сигурен, по-добре подготвен и по-устойчив ЕС в областта на здравето. Това ще бъде значителна промяна за способността да се реагира колективно."

Сега и в бъдеще

Проблемът с ECDC е, че сега помага за обмяна на информация (но не и анализ на данните, които събира), при това тя е с различно качество в отделните държави. Промяната е да се въоръжи агенцията с авангардни инструменти (включително с изкуствен интерект за моделиране на ситуации) за следене на епидемиологичната обстановка, спешно изискване на още данни и при избухване на зараза, да я следи по общ и за всички стандарти и определения.

Тази агенция в момента може да отправя само технически съвети и оценка на риска, докато в бъдеще би трябвало да дава конкретни препоръки как да се реагира и да има механизъм за ранно предупреждение не само за задаваща се здравна криза, но и за това, че не се обменя достатъчно информация и няма нужната готовност.

При лекарствената агенция ЕМА правомощията в момента са предимно да оценява и следи за безопасността на медикаментите. Предложението за бъдещ мандат е далеч по-широк, включително да координира проучванията за ваксини и да дава съвети за клиничните изпитания на лекарства.

Дневник