Изграждането на автомагистрала "Европа" между километър 15 и 48 ще се финансира със средства от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. за сметка на строежа на част от лот 3.2 на магистрала "Струма", реши правителството днес, съобщи правителствената информационна служба. Вторият етап от изграждането тази част от пътя за Гърция ще се финансира от програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 година, решиха министрите.

Аргументи за промяната не са посочени, но на "Струма" не й върви с европейското финансиране. През октомври миналата година от Европейската комисия информираха България, че за лот 3.2 на "Струма" няма да се отпуснат европейски средства заради преминаването на трасето през защитени територии и предлагане на график за изграждане и сума, които са необмислени или грешни.

Впоследствие през януари тази година България изтегли апликационната форма, с която се иска европейско финансиране. Въпреки съмненията, че при това положение този участък от "Струма" ще се прави с пари от бюджета, регионалният министър Петя Аврамова увери, че средствата ще дойдат от Европа.

В същото време през миналата седмица бяха пуснати първите 17 нови километра от магистрала "Европа", която води към границата със Сърбия. Премиерът Бойко Борисов пък инспектира как върви строежът на следващите 14.5 км. от ГКПП "Калотина" до Драгоман.

Същата рокада с европейски средства с решението от днес се прави и по няколко жп проекта, като пари от обновяването на жп линията Елин Пелин - Костенец се прехвърлят към проектите за модернизация на жп участък Волуяк - Драгоман, модернизация на тягови подстанции Варна и Разград, както и изграждане на тягова подстанция Русе и въвеждане на съвременни информационни системи. За финансирането им са осигурени допълнителни средства в размер на 80 млн. евро от бюджета на Приоритетна ос 2 "Развитие на пътна инфраструктура" в рамките на същата оперативна програма.

Дневник