Съвместни екипи от няколко институции ще следят при засиленото пазаруване покрай празниците за спазването на противоепидемичните мерки в търговските вериги. Това бе обявено от министъра на икономиката Лъчезар Борисов след проведени две срещи с представители на магазините. Те са се оплакали, че не са в състояние да накарат потребителите да спазват мерките - да носят маски и да стоят на дистанция един от друг.

Огромни струпвания през последните седмици, за които се появиха сигнали и снимки във "Фейсбук", станаха повод властите да обърнат внимание на проблема.

Затова смесени екипи с представители на МВР, РЗИ, Агенцията по храните и пожарната ще дежурят в и около веригите, се разбра след срещите. Министърът пък обяви моментното си решение да прати и представители на Комисията за защита на потребителите, които ще влязат в нова роля и този път ще подават сигнали, ако видят, че не се спазват мерките. На въпрос на какъв принцип ще упражняват правомощия екипите главният здравен инспектор Ангел Кунчев посочи, че е ясно кой какви компетентности има. Представителите на МВР пък ще осигурят възможност да бъде поискана личната карта на нарушителите, за да може представителят на съответната институция в екипа да му състави акт.

Лъчезар Борисов подчерта, че ако мерките не се спазват, ще бъдат глобявани всички нарушители - от отделните потребители до веригите. Сред изброените санкции д-р Кунчев спомена и затварянето на търговските обекти, които не спазват мерките за определен брой часове. Изрази надежда, че до там няма да се стига. За такава крайна мярка по-рано предупреди и здравният министър.

Представители на веригите разказаха, че на много места охранителите в обектите не са на обичайните си места, а са преместени около и пред входовете, за да следят за реда.

Когато моловете са затворени, се увеличава напливът в оставащите отворени магазини. Увеличава се работното време на веригите, за да могат хората да пазаруват по-дълго и да няма струпване в пиковите часове, но не е възможно всеки клиент да бъде охраняван от отделен охранител, обясни ситуацията Йордан Матеев, председател на Сдружението за модерна търговия, в което членуват повечето вериги.

"Магазините не могат да принудят клиентите да спазват правилата в самите търговски обекти", допълни той. Според него е нужна комуникационна кампания, за да бъдат убедени хората да спазват мерките в обектите.

Ангел Кунчев посочи, че при търсене на даден магазин в интернет може да се види натовареността му и така хората сами да преценят кога да отидат като избегнат пиковите часове.

Министърът на икономиката обещал на веригите, ако имат недостиг на някакъв вид служители, те да им бъдат осигурени от бюрата по труда.

Дневник