Държавата обмисля да поеме поддръжката и ремонта и на общинските пътища наред с републиканските, каза днес пред журналисти зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. "Ще прозвучи малко в анонс и не знам дали трябва точно сега да го казвам. Скоро си направих устата да предложа в един следващ мандат да не делим пътищата на общински и републикански. Всички пътища да са в държавата. Отговорност на АПИ", каза той.
В момента от близо 40 хил. км пътна мрежа общинските са около 18 хил. км, като тяхната поддръжка и ремонт е отговорност на кметовете. Финансирането става от общинския бюджет, основно през данъка за моторните превозни средства, както и чрез капиталова субсидия от държавата.
Според Нанков сега държавата дава "грубо 350 млн. лв. за общинските пътища. Сумата обаче не е достатъчна, а кметовете не са склонни да вдигат данъците, за да си осигурят допълнителни средства за пътни ремонти.
Анонсът на зам.-министърът дойде в отговор на молба от кмета на Българево държавата да финансира ремонта на пътя между градчето край Бургас и магистрала "Тракия", който би струвал между 4 и 6 млн. лв. Нанков отговори, че държавата рядко прави такива ремонти на общински пътища и решението е всички шосета да са държавна отговорност.
Според него хората така или иначе не ги интересува кой път на кого е. "Мисля, че е разумно предложение и дългосрочно решение да има една отговорна институция и по-ефективно управление", каза зам.-министърът.
Така и не стана ясно обаче дали това означава, че и за тези 18 хил. км пътища ще трябват винетки, или просто парите, които се дават на общините, ще отидат в бюджета на пътната агенция. Единственият коментар на Николай Нанков за финансите звучеше така: "Заедно с държавната субсидия всичко на едно място и съм убеден, че когато централизираме един подобен процес, ще имаме по-ефективно управление и по-добра ремонтна програма." Той посочи също, че заради ниските тол такси и парите за ремонт на републиканските пътища не достигат.
Предложението на Нанков идва на фона на постоянни скандали за некачествени ремонти на републикански пътища и магистрали, непрозрачно харчене на държавни пари като договора с държавната "Автомагистрали" за над 5 млрд. лв. Самият Нанков напусна поста министър на регионалното развитие заради катастрофата с автобус край Своге през август 2018 г. с 20 загинали, причинена от некачествено ремонтиран път.
Отделно преди година имаше масови протести на хора, живеещи в населени места в близост до областни центрове, които се оплакваха, че трябва да плащат винетки, за да стигна до домовете си.
Тогава започна прехвърляне на пътища от държавата на общините. Както обичайно, конфликтът в най-големите градове - София и Варна, се реши с намесата на премиера Бойко Борисов, като общо 155 км пътища бяха извадени от списъка с държавните, за да не е нужна винетка за тях.
Дневник
Коментари
Анонимен
тия луди ли са ве , каква държава какви пътища , няма нито държава в България нито пътища
Анонимен
На тези лапачи малко им идва лапането от държавните пътища, сега искат и от общинските. А за кметовете какво ще остане?
Анонимен
Ама те се канели пак да управляват