Глоби за почти 12.1 млн. лева са наложени заради липсващи винетки през миналата година, съобщи днес пред депутатите от комисията по регионално развитие министърът на регионалното развитие Петя Аврамова. Тя съобщи, че над 11.8 млн. лв. от тази сума се дължи на т.нар. "компенсаторни такси". Това е глоба, по-ниска от санкция с акт (за леките коли е 75 лева, при 350 лева с акт), която се налага и се плаща на място и дава право да се продължи пътуването.

За миналата година приходите от електронни винетки и тол такси са 378.76 млн. лв. В същото време разходите по обслужване на системата са 42 млн. лв. Това е под 11% от приходите при 18-24% средно за Европа.

Членът на управителният съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Олег Асенов посочи пред депутатите, че в България снабдяването на устройства за отчитане на изминатото разстояние от товарните автомобили и автобусите върви много по-добре от Унгария. Там за година са били купени 71 хил. устройства, а у нас за 11 месеца те са 100 хил.

Мисли се за повече платени пътища

Петя Аврамова посочи, че трябва да се мисли за разширяване на обхвата на тол системата и промяна в тарифите. Сега товарните автомобили и автобусите плащат само за ползване на магистралите и първокласните пътища, а според нея такса трябва на има и за най-натоварените второкласни. За промени обаче можело да се мисли след отшумяването на пандемията от коронавирус и възстановяването на икономиката.

В отговор на въпрос председателят на УС на АПИ Георги Терзийски, каза. Че през миналата година с евросредства по програма "Региони в растеж" са ремонтирани над 140 километра пътища. Очакванията са и през тази да са толкова.

 Дневник