Общините ще имат право с наредби да въвеждат зони с ниски емисии на въглероден двуокис и да забраняват в тях движение на коли, които замърсят въздуха над определени норми. Това реши Народното събрание с приетите на първо четене промени Закона за чистотата на атмосферния въздух, съобщи БНР.
Мярката ще се прилага за общините, където автомобилният трафик е по-интензивен и транспортните средства оказват по-голямо влияние върху качеството на въздуха. Ограничението ще е на база екологичната категория на превозните средства, която предстои да се прецизира с въвеждане на екостикери от юли, давани при годишния технически преглед.
Ще бъдат въведени 5 екологични групи, като в екостикери ще има и чип с информация за превозното средство, екологичната група и собственика.
С промените в закона депутатите прехвърлиха на местните власти почти цялата отговорност за въвеждането на ограниченията. Според текстовете общините ще определят зоните, в които движението ще се ограничава.
Решението за прилагане на мярката ще се одобрява от общинския съвет, който и е в правото си да прецени коя категория превозни средства да спре.
Левицата подкрепи идеята за въвеждане на нискоемисионни зони, но изрази резерви по отношение на контрола на изпълнението. "Аз не вярвам, че ако заровим главата си в пясъка, ще дишаме по-чист въздух. Много ясен трябва да е ангажиментът на националния орган и партньорството с общините. Не направим ли този механизъм работещ и ефективен, а само прехвърляме функции от едното място на другото, пак няма да имаме резултат", каза по този повод депутатът от БСП Атанас Костадинов.
Съпартиецът му Любомир Бонев коментира, че липсва финансовата обезпеченост на контрола в бюджета на общините.
Управляващите настояха, че промените в закона ще допринесат за пречистване на въздуха в столицата и големите градове.
"Има заложени конкретни мерки, които са свързани с подобряване на енергийната ефективност и това има пряко отражение върху подобряването на качеството на атмосферния въздух", каза председателят на екокомисията в Народното събрание Ивелина Василева от ГЕРБ.
Дневник
Коментари
селтак с тумбак
Да, ама не. Имаше изследване /независимо от държавата/, което установи причинителите на замърсяването. Резултатите показаха нещо доста по-различно от двигателите на автомобилите. Основните виновници излязоха т.н. мръсни петна, познати като кални паркинги ... + Домашното отопление с въглища и мокри дърва. Корупция му е майката ....
Анонимен
Точно така е ! Замърсяването е само и единствено от горенето на дърва и въглища , а може би и от други забранени материали ! Тези които отговарят за мръсния въздух , да дойдат на Оборище около хотел Шумен , когато няма вятър и ще се хванат за главата ! Целият пушек , който идва откъм Боян Българанов е жива отрова , не смеем да си отворим прозорците след 17.00 часа !
Анонимен
Превозните средства са бял кахър пред пушека от комините ! Плюс това Шумен не е като София и другите по големи градове , няма задръствания , които да причинят замърсяване ! Еколозите не могат да забранят на населението да не гори твърдо гориво , така че оправия скоро няма да има ! Така е в бедните държави !
Анонимен
значи близките години нищо подобно няма да се случи в бедната и корумпирана България , ще си карам боклука до като не издъхне съвсем някъде по пътищата на страната и там я оставям , само ще си прибера табелите
Анонимен
Държавата това сме ние , така че , ние ако се променим и държавата ще е променена . Ако всички се правят на тарикати и си викат нека другите от мен не зависи наистина няма оправия и виновните ще сме само ние .
Анонимен
блажени да са верующите в най бедната и корумпирана държава в ЕС
Анонимен
Когато бяхме на ПАРНО отопление нямаше замърсяване на въздуха.Кой сега е виновен.
Анонимен
Така не се прави! Всички искаме да караме нови автомобили, но жизненият стандарт не позволява! Горният, когато си бил на ПАРНО, в Шумен не е имало толкова автомобили. Ако ще забраняват, да започнат от най-големият замърсител и унищожител на кислород-самолетите. Всичко останало е демагогия.
бай пръдлю
не сте прави познавам човек който замърсява много повече от изброените вам причини , той пърди като скъсан и допринася най много със замърсяването със ФИН НИ прахови частици