Продажбите на нови автомобили в страните от ЕС спадат с 24% през януари, като достигат най-ниските нива за този месец, откакто се води статистика. В същото време в България тенденцията за плавно намаляване на средната възраст на превозните средства се обърна и вече 75% от тях са на повече от 15 години. По този показател страната е без конкуренция.

Според данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) купените нови коли през януари са 726 491 броя.

Свиването на пазара в България е колкото средното за европейския пазар - 24.1%, като са продадени 1769 автомобила. При положение че за 2020-а страната беше втора по срив с близо 37% по-малко сделки, това изглежда като по-скоро добра новина.

Според данните на АСЕА в почти всички европейски страни сделките са намалели в двуцифрени проценти. От големите пазари най-сериозен е ударът в Испания(-51.5%), следват Германия (-31.1%) и Италия (-14.0%). Швеция е единствената страна с ръст в продажбите, при това от 22.5%.

Данните на "Пътна полиция" за регистрациите сочат намаляване на продажбите на нови автомобили с 20.29%, но за леките и лекотоварните (категории М1 и N1), като сделките са 2208, при 2770 година по-рано. Прави впечатление, че при лекотоварните коли нивата на продажбите се запазват, като през този януари е купен само един автомобил по-малко и те са 439.

В Европа се надяват на ръст, в България на застой

Що се отнася до очакванията за развитието на пазара на нови автомобили тази година, прогнозите за Европа и България се разминават сериозно. От АСЕА наскоро съобщиха, че вероятно сделките ще скочат с около 10% в сравнение с 2020 година. От асоциацията очакват последиците от COVID да продължат да оказват влияние върху бизнеса с нови автомобили в Европа през първата четвърт на 2021 година, но подобряване на ситуацията през втората половина на годината на фона на развитието на програмата за ваксинация.

В същото време амбицията на търговците в България е да не падат под нивата от миналата година, показа проучване на "Дневник".

Така 2021-ва ще е поредната доминирана от продажбите на употребявани автомобили, които също намалят, но с по-слаб темп. По данни на "Пътна полиция" отстъплението е с 13.31% за леките и лекотоварни автомобили, като сделките са съответно 15 940 и 18 387.

На този фон от Асоциацията на автомобилните производители (ААП) в България алармираха за обръщане на тенденцията за слабо подновяване на автопарка, който той отново вдига средната си възраст. По официални данни в края на 2020 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по пътищата в страната, е над 19 години. Леките автомобили до 5 години са само 6%, а повече от 70% от автомобилите са над 15 години.

Нов антирекорд при употребяваните коли

Последните данни общо за ЕС са за 2019 година, когато средната възраст на автопарка е 11.5 години. Без да се брои България, данни за която няма, най-старите коли в съюза се карат в Литва, Естония и Румъния, като там автопаркът е на средно 16 години. Най-новите автомобили са в Люксембург (6.5 години) и Aвстрия (8.3 години).

Ако се върнем в България, то този януари броят на автомобилите на възраст над 20 години се е увеличил с 8% спрямо същия месец на миналата година (със 109 хил. броя), като тези автомобили са достигнали рекордно висок дял - 48% от всички регистрирани пътни превозни средства ППС в България, или 1.8 млн. броя от общо регистрирани 3.8 млн, отбелязват от ААП.

От браншовата асоциация очакват от държавните институции спешни мерки. Сред предложенията са създаване на правила и контрол при вноса на употребявани автомобили, както и при тяхната експлоатация и ремонт. Отбелязва се и, че България е и една от малкото страни, в които няма финансови стимули за обновяване на парка или покупка на екологични автомобили.

Дневник