Без дебати с 82 гласа "за" и нито един против парламентът даде право на общините с наредби да въвеждат зони с ниски емисии на въглероден двуокис и да забраняват в тях движение на коли, които замърсят въздуха над определени норми. Това стана с промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух. В определените нискоемисионни зони общината може да ограничи и използването на определени групи горива за отопление.
Ограниченията няма да важат за автомобилите на МВР, Спешна помощ и превозните средства на градския транспорт.
Границите на зоните и при какви условия ще има ограничения трябва да решат съответните общински съвети. Идеята е мярката да се прилага в големите градове, където автомобилният трафик е по-интензивен и транспортните средства оказват по-голямо влияние върху качеството на въздуха.
За улеснение на общините от юли се очаква поетапно да започне разделяне на леките и лекотоварните автомобили до 3.5 тона в пет категории на база отделяните вредни емисии. Замърсяването ще се измерва при техническите прегледи, като всяко превозно средство ще бъде снабдено със стикер и чип, съдържащи данни за неговата екологична категория.
С промените в закона депутатите прехвърлиха на местните власти и отговорността за контрола за нарушаване на ограниченията. В закона е записано, че той ще може да се извършва и с автоматизирани технически средства, а общините ще имат и достъп до регистрите на превозните средства, водени от МВР и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
Според приетите днес текстове глобата за нарушаване на ограниченията за влизане в нискоемисионни зони е между 50 и 500 лева.
Дневник
Коментари
Българина
За да проверяват дали съм си платил винетката гледат само номера.
За да гледат коя категория съм им трябвал чип.
Възниква обосновано предположение, че ня@КОЙ ще се облажи от стикерите!
Следствие -> Прокуратура -> Съд -> Затвор!!!
Анонимен
Хе-хе, за градския транспорт няма да важи!!!! Най-гадните дизеляци без санкции. Престъпници.
Анонимен
Количеството замърсяване на въздуха зависи до голяма степен от разстоянието, което се изминава.
Анонимен
стикерите ще ги печата фирмата на един депутат от БСП
Анонимен
значи поне още 20 години ще си караме бракмите , браво с на костюмираните
Анонимен
Екологичната категория на всеки автомобил е определена от производителя - Евро 1, 2 и т.н., а пък отделяните вредни емисии се измерват при техническите прегледи. Защо тогава са необходими допълнителни стикери? Възможният отговор е само един - защото някои правилни хора ще печелят от производството и разпространението на тези ненужни стикери. Поредната далавера, гарантирана от ГЕРБ.