Референдум за отделянето на Обзор и шест села - Баня, Емона, Приселци, Раковсково, Паницово и Козница от община Несебър ще се проведе днес. Той се свиква със заповед на областния управител на Бургас по искане на Инициативен комитет "Зa отделянето на Обзор от Несебър". Има обаче и комитет, който настоява за оставане на Обзор и селата в община Несебър.

Гласуването ще става в девет изборни секции, като три от тях са в Обзор и шест са в селата. Отпечатани са 3 хил. бюлетини.

Допитването ще се проведе при строги противоепидемични мерки. Местният референдум се приема и като репетиция за парламентарните избори на 4 април.

Референдумът в неделя ще бъде признат за валиден, ако 40% от имащите право на вот гласуват.

Как се стигна до тук

До тук се стигна, след като инициативният комитет събра над 1 300 подписа, което е 70% от гласувалите на местните избори. Искащите отделяне са недоволни от отделяните средства от община Несебър за ремонт на улици, археологически проучвания и издръжка на Обзор, и околните села.

Като примери поддръжниците на отделянето посочват, че не се инвестира в някогашния медицински център, в историческия музей на Обзор, а автогарата на градчето не влиза в транспортната схема на община Несебър,.

Кметът на Обзор Христо Янев отбелязва, че дори чисто географски няма логика Обзор да е към Несебър. "Ние сме от северната страна на Стара планина. Несебър е много отдалечен, като за един документ се пътува близо 100 км. За бърза помощ и пожарна разчитаме на варненска област, а не от бургаска", казва той пред "Нова телевизия".

Христо Янев смята, че Несебър спъва развитието на града. Той е на мнение, че ако общината сама харчи приходите от данъци и такси, ситуацията ще е значително по-добра. "На територията на Обзор и шесте села има множество хотели, огромен сграден фонд, гори - все предпоставки за един добър бюджет и финансиране на новата община", казва той. Христо Янев е на мнение, че като самостоятелна община Обзор ще може не само да се издържа, но и да се развива.

Кметът на Несебър Николай Димитров е на друго мнение. Според него финансовите разчети от 2008 г. до 2020 година показват, че като самостоятелна община Обзор ще изпитва сериозен недостиг на средства. "Разходите на кметство Обзор и съставните селища са около 38 милиона лева. Приходите от местните данъци за 2008 - 2020 година са 16 милиона лева. Има един дефицит от 22 млн. лв", казва той, цитиран от БНР.

Активистът на комитета за оставане на Обзор в община Несебър Кольо Божков също е песимист. "Опасяваме се, че няма да стигнат парите и няма да съберем пари да го формират този бюджет, който го предлагат. Нещата ще се влошат, защото се искат много пари. Те не генерират приходи тези села. Те са съставени от възрастни хора, които не генерират никакви приходи, а просто само трябва се разходва по тях", смята той, цитиран от Би Ти Ви.

Напрежение преди референдума

Преди гласуването представителите на двете страни са в остър конфликт, като последно напрежението се покачило, заради заличаването на 194 души от избирателните списъци, съобщи БНТ. Всички засегнати са били с ясна позиция "за" отделянето на Обзор и шестте близки села и сега не могат да гласуват, допълва Би Ти Ви.

Кметът на Несебър заявява, че комисия е определила кой да бъде заличен от избирателните списъци, с цел да няма избирателен туризъм.

Адвокат Марин Божков, който има жилище в Обзор и участва с наблюдение на референдума от името на "Програма достъп до правосъдие, извършените действия водят до опит за подмяна на вота, защото при очаквано гласуване на 1500-1600 души, близо 200 гласа са от значение.

Марин Божков очаква изборен туризъм в селата. "В Приселци, Раковсково, Паницово и Козница броят на регистрираните жители по настоящ адрес превишава три пъти броя на населението по постоянен адрес. Или ако средно в тях има около 30 жители с постоянен адрес, то има между 90 и 105 регистрации по настоящ", коментира юристът пред Би Ти Ви.

Той припомня и "едно удивително статистическо еднообразие" в гласуването за кмет на изборите през 2015 и 2019 г. в посочените села. Там една и съща бройка хора гласуват с огромно мнозинство за кандидата Николай Димитров.

По повод тези съмнения от община Несебър, коментират за Би Ти Ви, че същата комисия, която е заличила адресната регистрация на близо 200 души от Обзор, е заличила и "13 лица от селата Емона, Приселци и Раковсково".

Тук е моментът да припомним, че кметът на Несебър Николай Димитров и общински съветници бяха задържани два дни преди изборите за местна власт на 27 октомври 2019 година. Кметът бе обвинен, че е лидер на организирана престъпна група за купуване на гласове.

Въпреки това той спечели изборите и положи клетва на 12 ноември за четвърти пореден път, като за нея беше доведен в сградата на Общинския съвет в Несебър под конвой и с белезници. В началото на тази година Апелативният специализиран съд отказа да освободи от поста Николай Димитров. Искането на прокуратурата бе отхвърлено с основния мотив, че той е бил задържан и обвинен за купуване на гласове като кандидат за кмет, а не като кмет.

Заради притеснения сред местните хора за честността и свободата на предстоящия референдум представители на Българско сдружение ще изпратят свои наблюдатели във всяка една от секциите. Ръководител на екипа на наблюдението е д-р Даниела Божинова, изследовател и активист в областта на референдумите и правото на самоуправление.

Обвинения в зависимости

И двата комитета се обвиняват взаимно, че позицията им е подкрепена от нечисти бизнес интереси. "Много фирми са заинтересовани общината да се отдели, да съставят един общински съвет, а този общински съвет да бъде подчинен на тези хора и да печелят поръчки и да развиват техния си бизнес", смята Кольо Божков от комитета, който е за запазване на сегашната ситуация.

Желаещите отделянето на Обзор пък са на мнение, че тези, които искат да останат към Несебър, са в зависимости от общинския кмет. За Кольо Божков посочват, че негова фирма зарежда горивото на колите на община Несебър по обществена поръчка с договор за три години срещу 816 хил. лв.

Какво става след референдума

Законността на резултатите от референдума може да се оспори в 7-дневен срок от обявяването на резултатите от общинската избирателна комисия пред съответния административен съд. Той има 14 дни да се произнесе. Решението на административния съд може да се обжалва в 7-дневен срок пред Върховния административен съд, който се произнася в 14-дневен срок, и неговото решение е окончателно.

Ако повече от гласувалите се обявят за създаването на нова община областният управител е задължен в двуседмичен срок да комплектова всички материали и да подготвя писмен доклад за внасяне в заседание на Министерски съвет. Към материалите се прилага и финансова обосновка. Следващата стъпка е изпращането на преписката от Министерския съвет до министъра на регионалното развитие и благоустройството за разглеждане и произнасяне с писмено становище. Финалното решение за обособяването на новата община трябва да бъде взето от правителството.

Дневник