Руската ядрена подводница "Орьол" е претърпяла инцидент близо до датския остров Сейерьо, при който временно е спрял двигателят ѝ и тя се е носела по течението. Затруднението е било преодоляно, докато съпровождащ руски буксир е подготвял да започне да я тегли, разказват моряци от Трета ескадра на Дания. Те публикуваха и снимки в профила на ескадрата във "Фейсбук".

Това се е случило в края на юли, докато "Орьол" е плавала над водата.

Такова е и изискването на международните споразумения за териториалните води на страната - чуждите подводници трябва да изплуват и да се движат под датски ескорт без право да спират.

Според описанието на моряци от ескорта подводницата временно е прекратила движението си и е започнала да се носи с около миля и половина (под 3 км/ч) към брега на острова, намиращ се на 2 мили.

Руски моряци излезли навън със спасителни жилетки и датчаните казват, че цялата ситуация им напомнила на холивудския филм "Лова на "Червения октомври". Те предложили на руснаците помощ, но тя била учтиво - и очаквано - отказана.

В крайна сметка подводницата отново потеглила и произшествието приключило в компанията на буксира "Алтай" и ракетния кораб "Вицеадмирал Кулаков".

Няма официално потвърждение за случилото се нито от датска, нито от руска страна.

"Орьол" (бивша "Северодвинск") е от същия клас подводници като "Курск", потънала след експлозия през август 2000 г. по време на военни учения в Баренцово море. И двете са от проекта 949А "Антей" (Oscar-II по класификацията НАТО). "Орьол" влиза на въоръжение на 30 декември 1992 г. и е прекръстена на 6 април 1993 г.

Конструкцията ѝ е толкова близка до тази на "Курск", че след изчезването на ядрената подводница водолази влязоха в нея да я огледат преди да се спуснат до останките.

Един от известните сериозни технически проблеми с нея е пожар, избухнал заради заваряване по време на ремонт. Той става през 2015 г. и се налага контролирано запълване с вода на сухия док с "Орьол", за да бъдат угасени пламъците. Заради пораженията ремонтът е удължен и отнема 3 години.