Прокуратурата в Турция започна разследване на призиви в социалните мрежи за международна помощ след опустошителните горски пожари, бушуващи над 10 дни.

Това стана, след като над 2.6 млн. потребители използваха хаштаг #HelpTurkey - "помогнете на Турция" - в "Туитър", пише "Ал Монитор".

Според Анкара хаштаговете, с които се иска международна помощ за пожарите, са част от кампания, организирана в чужбина с "идеологически мотиви". Главният прокурор на турската столица смята, че "технически преглед" на хаштаговете показва как "някои хора и групи се опитват да създадат безпокойство, страх и паника в обществото и да обиждат държавата и правителството и Република Турция по организиран начин чрез истински профили или ботове".

Разследването няма да е за всички публикации, а върху "съдържащите престъпни елементи". Междувременно новинарските канали в страната също получиха предупреждение, че ги очакват "най-строги санкции", ако твърде много се фокусират върху пожарите и говорят за "хаоса", а не за успешните операции на пожарникарите.

Половината от турските провинции бяха засегнати от най-малко 150 пожара, особено на запад и юг, където са и курортите. Първоначално Анкара се опита да насочи вниманието към потенциален "саботаж" и "тероризъм", а турски медии цитираха групировката "Децата на огъня", близка ПКК, с твърдението, че поема отговорност. По-късно сравненията, правени от Ердоган за пожарите, бяха по-скоро с пандемията, отколкото с насилие на въоръжени групировки.

Опозицията обвини властта, че търси начин да отклони вниманието от собствената си неподготвеност за справяне с горските пожари - например заради липсата на летящ противопожарен самолет.

В тази ситуация директорът на комуникациите на Турция Фахреттин Алтун активно използваше "Туитър", за да напада "т. нар. кампания за помощ, оранизирана в чужбина и от един център", която да "представи държавата ни като безпомощна и отслабваща държавното и националното ни единство."

"Контрахаштагове"

След #HelpTurkey се появиха #StrongTurkiye и #WeDontNeedHelp, използвани от държавата и техни поддръжници.

Междувременно в "Ню Йорк таймс" процесът бе представен като "война в социалните мрежи", водена от турците, но критиците на Ердоган реагираха гневно на тези коментари и обвиниха репортера, също от Турция, че твърде често заема проправителствени позиции.

Появиха се и кампании за изобличаване на предполагаема операция за влияние от чужбина чрез изследване на публикациите и хаштаговете в "Туитър". Най-известната от тях бе силно критикувана, защото авторът, Марк Оуен Джоунс, работи за катарски университет и анализите му често са на изгодни за Турция позиции или премълчават турския интерес в регионален конфликт; освен това той не направи анализ на хаштаговете, според които Турция няма нужда от помощ.

В действителност, смята Онур Юнлюхисарджикли от German Marshall Fund, чийто офис в Анкара ръководи, вероятно в началото целта на хаштага #HelpTurkey е да се обърне внимание на начина, по който правителството се справя с кризата, но във всяка демокрация "гражданите имат право на подобни реторични изказвания". От друга страна, онлайн платформата WebTekno сочи, че и двата хаштага са били разпространявани с помощта на ботове, преди да се прехвърлят към потребителите.

Властта все пак благодари на десетките държави и организации, пердоставили помощ - от членки на ЕС до Русия, Иран и Украйна.

Дневник