В странно единогласие с ДПС вчера служебният транспортен министър Георги Тодоров направи пореден опит да опровергае подозренията, че удълбочаването на двата плавателни канала във варненското пристанище на стойност 393 млн. лв. се извършва в полза на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган. Той е мажоритарен собственик на ТЕЦ "Варна" и прилежащото му пристанище, което се намира във Варненското езеро.
По време на вчерашното поредно изслушване на Тодоров в парламента, той и депутатът Халил Летифов (ДПС) показаха еднакви карти, според които след като са достигнали до пристанището на ТЕЦ "Варна" през Канал 1 драгажните кораби са продължили работа и по Канал 2 към пристанище Варна - Запад.
"Видно от тези трасета, както е маркирано на самата карта, може да се добие представа за обхвата на драгажната работа в двата канала и може да се направи категоричен извод, че засяга доста терминали, като почнем от Варна - Изток, Фериботен комплекс и Варна - Запад", каза Георги Тодоров. Разгледана отблизо обаче, картата, показана вчера от служебния министър на транспорта илюстрира съвършено различна реалност.
След съдебно- административни битки, продължили повече от година, в средата на август "Дневник" получи достъп до споразумението пежду ДППИ и "ТСВ", както и изработения работен проект. Част от тази документация е и показаната вчера карта. Според нея трасето на удълбочаването започва от входа на Варненското езеро под Аспарухов мост, достига пристанището на ТЕЦ "Варна" и навлиза в плавателния Канал 2 към Белославското езеро, където се намира "Варна - запад". Удълбочаването обаче свършва до т. нар. обръщателен кръг, далече преди да достига кейовете на пристанището. Разяснението на този факт, което "Дневник" получи от служителя на ДППИ Славчо Добрев, присъствал при прегледа на картата в сградата на държавното предприятие на 18 и 19 август т.г. бе следното: "Извършваното сега драгиране на дъното е с цел да се достигне дълбочина, която да послужи за последващо удълбочаване на корабните места на терминал Варна - Запад, което е заложено в Генералния план за развитието му". В момента той се намирал на етап "съгласуване в МОСВ", а срок за неговата реализация не е определен. (Заради изричната забрана от страна на ДППИ картата да бъде снимана или копирана тя не може да бъде публикувана тук).
Всичко това означава, че дълбочината на кейовете в пристанище Варна - запад ще остане 12.5 м., колкото е била и тази на плавателните канали 1 и 2 преди удълбочаването им. След приключването на драгажните дейности тяхната дълбочина трябва да достигне 14.5 м., за да позволи движението на 60 - 70 хил. тонни кораби. Но дори и след края на този проекта те няма да могат да достигат до кейовете на Варна - запад, тъй като там дъното ще остане с 2 м. по-плитко.
Всички тези факти обаче не попречиха на служебният транспортен министър да обясни пред депутатите вчера, че удълбочаването щяло да има най-голям ефект за държавния терминал Варна - Запад и да компенсира изоставането му в конкуренцията с пристанището на Констанца.
По време на поредното си изслушване в парламента вчера Георги Тодоров изненадващо съобщи, че вече бившият генерален директор на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) Ангел Забуртов е възложил удълбочаването без решение на неговия Управителен съвет, чийто председател беше именно Тодоров преди назначаването си в кабинета на Стефан Янев.
Разследване на "Дневник" започнало още през пролетта на миналата година показа, че споразумението за възлагане на работата по проекта е сключено с държавното търговско дружество "Транспортно строителство и възстановяване" ("ТСВ") без търг по т.нар. in house (вътрешна) процедура без търг. "Решение на УС на ДППИ няма, обясни Тодоров. Договорът е сключен между две държавни структури с един и същ принципал".
По време на предходно изслушване по същата тема Тодоров каза, че нямал информация
как "ТСВ" е наело без търг консорциума "ЕС билд"
за удълбочаване на плавателните канали в Пристанище Варна, а през него неизвестна част от финансирането е стигнало и до руската компания "Гидрострой" . Участници в "ЕС Билд" ДЗЗД са две компании - "ЕИС Строителна компания" АД и "СЕМ ремонт" ЕООД. Първата от тях е изградила голяма част от обектите на братя Домусчиеви.
Вчера служебният транспортен министър съобщи, че договорът, с който "ТСВ" е превъзложило удълбочаването на частния консорциум "ЕС билд", е бил сключен "на база вътрешни правила и одитирани и сертифицирани системи за управление на околната среда, както и на здравето и безопасността при работа". В съответствие с тези системи "ТСВ" разполагала със списък на потенциални изпълнители на подобни дейности, сред които вероятно е била и "ЕС билд". На основание на този списък дружеството било избрано за "доставчик" на услуги по удълбочаването, каза още министърът. Именно сключването на договори за "доставки", а не за изпълнение на дейности обаче е един от начините, по които през последните години държавни дружества редовно са заобикаляла Закона за обществените поръчки при изпълнение на някои от най-големите инфраструктурни проекти в страната.
Дневник
Коментари
Анонимен
след седмица като се прибереш у вас ще ги разправяш на жена си
Анонимен
Христо Иванов защо не стачкува
аман от крадци
всички български политици са нагли мазни лъжци крадци и боклуци , всички
Анонимен
Особено крадливи са тези с руска зависимост.
Анонимен
когато става въпрос за далаверите на другите врява до небесата ,но не дай си боже те да са в далавера са по тихи и ниски от тревата , поне борисов такива ги махаше само за подозрение , и даже има и подсъдим министър за по малко , но тези новите и на президента хората са свитци те са божества не крадат и не могат да дават обяснения