Сигналът, подаден до Европейската комисия за това, че в района на заседналия кораб Vera Su е допуснато замърсяване на морето, е саботаж срещу държавата. Това каза по време на извънреден брифинг днес служебният транспортен министър Христо Алексиев.
"Действията, предприети до момента и от институциите на държавата, вероятно също трябва да бъдат приемани като саботаж. Има съмнения за определени търговски и лобистки интереси, които са се намесили в случая със спасителните действия, но ще мога да ги коментирам едва когато имам достатъчно факти за това", каза още той.
По време на брифинга си Христо Алексиев информира, че според метеорологичните прогнози подобрение на времето и морската обстановка в района на Яйлата, където на 20 септември заседна Vera Su, ще има едва в края на седмицата. Дотогава ще се търси "прозорец", в който да бъде възможно до кораба да се приближи плаващ кран, който да го укрепи по-стабилно с допълнителни котви.
"Обсъждаме пет различни технологии за разтоварване на азотния тор от борда на кораба, каза Алексиев. Една от тях предвижда използването на хеликоптери за транспортирането на т.нар. биг бегове до брега или друг плавателен съд. Това обаче също ще зависи от метеорологичната обстановка в района", допълни министърът.
Според казаното от него към момента цялото количество корабно гориво от танковете на заседналия плавателен съд - около 20 т, е източено и опасност от замърсяване на морето с него не съществува.
"Намесих се по най-безкомпромисния начин, когато стана ясно, че на собственика на кораба е даден едноседмичен срок, за да състави план за действия по изтеглянето на кораба от скалите край Яйлата, а след това и почти един месец, за да изпълни този план", каза още Христо Алексиев.
Днес директорът на "Морска администрация" Живко Петров е бил освободен от поста си, тъй като на своя глава е взел решение да предприеме разтоварване на кораба по технология, която не е била съгласувана с екоминистерството. Алексиев е разпоредил и освобождаването на временно изпълняващия длъжностите капитан на пристанище Варна и директор на регионалната дирекция "Морска администрация" Валентин Джамбазов.
В понеделник "Дневник" информира, че именно той е дал на собственика на кораба Vera SU срок от близо месец - до 15 октомври, за да го изтегли от защитената местност Яйлата. Според съдържанието на две заповеди, подписани от Джамбазов, турската компания, собственик на плавателния съд, е трябвало да предаде план за изтеглянето на кораба до 27 септември - цяла седмица след засядането. Това очевидно не се е случило, но не е последвала и реакция от страна на дирекция "Морска администрация" - Варна.
Необяснима подробност във втората от заповедите, издадени от Джамбазов, е и твърдението, че както корабът, така и товарът му са "погинали".
Според Христо Алексиев има сигнали, че азотният тор (урея), който Vera Su е превозвал, не може да бъде транспортиран в насипно състояние. До момента обаче тези сигнали все още не са потвърдени. Направените огледи до момента са установили, че от кораба няма изтичане на сериозни количества от товара му, които биха могли да предизвикат екологична катастрофа в района на защитената местност Яйлата.
"Разпоредил съм състоянието на кораба и екипажа му да се наблюдават непрекъснато. Има съставен план за евакуация в случай, че корабът се разбие в скалите и има непосредствена опасност за живота на екипажа. Vera Su е задържан, но това отне време, тъй като България е член на Европейския съюз и трябваше да бъдат съобразени всички действащи в момента нормативи и кодекси, съотносими към ситуацията", допълни Алексиев.
Служебният министър на транспорта съобщи също, че е установен контакт с три селвьорски компании (специализирани в спасителни операции на море), чиито представители вероятно още утре ще пристигнат в България, за да се запознаят на място с обстановката около заседналия кораб. Става дума за дружествата "Коффеман", "Ултрашипинг" и "СМИТ селфидж".
"Години назад не е свършено съвършено нищо по отношение на подготовката за действие в подобни ситуации, каза още днес Христо Алексиев. Няма никаква процедура за действие при аварии на море в подобна ситуация. Няма и никаква техника за работа по спасителни операции."
Днес в Пловдив президентът Румен Радев също коментира кризата с Vera Su. "Заседналият на Камен бряг кораб е картина на безхаберието в продължение на десетилетия по отношение на морското спасяване, заяви президентът. Никакви процедури по отношение на морското спасяване, абсолютно разкапана техника, никаква организация", каза още той.
Според Радев благодарение на действията на министъра на транспорта Христо Алексиев е бил предотвратен и рискът от разлив на гориво, който е можел да нанесе непоправими екологични щети. Като основни приоритети в действията на институциите Румен Радев определи недопускането на загуба на човешки живот и минимизирането на всякакви щети за природата.
Дневник
Коментари
и рибар и ловец
тъка се прави в бедната и корумпирана България когато собствениците си плащат на някой чиновник и цялата мръсотия я обира някой друг а той си остава чист като сълза
Анонимен
Саботаж е бездействието на некадърното правителство, цяла седмица спаха, водиха предизборната си агитация, правила се, че нищо не се е случило, сега стана , щой ми ака в гащите.